سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه (راست) ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه

سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه (راست) ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه

ولید معلم وزیر خارجه سوریه روز سه شنبه پس از نشستی با حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران در مسکو به خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: «با آقای امیرعبداللهیان درباره اوضاع جاری و همچنین ابتکار روسیه صحبت کردیم.»

معلم خاطر نشان کرد: «طرح پیشنهادی روسیه مبنی بر نظارت بین المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه را برای تامین امنیت مردم خود در مقابل تجاوز آمریکا پذیرفتیم.»

معلم تاکید کرد: «ابتکار روسیه را برای گرفتن هر گونه بهانه از دست دشمن برای تجاوز به سوریه و بر مبنای تامین امنیت سوریه و مردم سوریه پذیرفتیم و تعامل خواهیم کرد. نظارت بین المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه ضمانت جلوگیری از تجاوز آمریکا به سوریه خواهد بود.»

پس از دو سال و نیم ناآرامی در سوریه تلاش وزیر خارجه این کشور برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای ناآرامی ها نقطه عطفی در این جنگ سرد به شمار می رود. با این وجود این پیشنهاد راه حل نهایی برای تنش در سوریه به شمار نمی رود.

موافقت بشار اسد با پیشنهاد روسیه را می توان تلاش این کشور برای بازگرداندن آرامش به کشور و یا وقت کشی و زمان خریدن برای آمادگی در برابر ارتش آمریکا خواند.

معلم در نشستی با همتای روسی خود سرگئی لاوروف تاکید کرده بود: «ما از هوشیاری رهبران روسی برای جلوگیری از خصومت آمریکایی علیه مردممان استقبال می کنیم.»

لاورف نیز گفت: «ما در این باره با طرف سوریه گفتگو می کنیم و امیدواریم به زودی این گفتگوها به نتیجه برسد. بازرسان سازمان ملل باید به سوریه بازگردند تا ماموریت خود را تکمیل و گزارش کاملی ارائه کنند.»

پیشنهاد روسیه برای کاهش تنش با در سوریه به دنبال اتهام اوباما به اسد در ارتکاب حمله شیمایی علیه در حومه شهر دمشق صورت گرفت. دولت سوریه این اتهام رد کرد و مدعی شد شورشیان این حمله شیمیایی را صورت دادند تا زمینه برای دخالت نظامی آمریکا در جنگ داخلی آمریکا را فراهم کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای جلوگیری از حمله آمریکا با اسد همکاری تنگاتنگی داشته است. با وجود آن که مقامات سوری نیز همواره تاکید کردند که روسیه تمایلی به مداخله در درگیریها ندارد، ارسال موشک‌های اس- ۳۰۰ روسی به سوریه همکاری های این دو کشور را به وضوح به تصویر کشید.

به گزارش ایسنا، فرماندهان حاضر در اتاق عملیات بشار اسد موشک‌های اس- ۳۰۰ را یکی از سلاح های عملیاتی خود در جنگ با آمریکا می دانند.

روز چهارشنبه، ۱۳ شهریور، ولادیمیر پوتین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس که از تلویزیون دولتی روسیه نیز پخش شد، پوتین تهدید کرد: «اگر ببینیم که اقداماتی در جهت تخطی از هنجارهای رایج بین‌المللی صورت می‌گیرد، ممکن است فکر کنیم که باید در آینده دست به کار شویم و به خصوص، ارسال چنین تسلیحاتی به برخی مناطق حساس جهان را مورد توجه قرار دهیم.»

وی در این مصاحبه هرگونه عملیات نظامی یکجانبه غرب علیه سوریه را مغایر موازین حقوق بین‌الملل و غیرقانونی خواند.