سینما آزادی در تهران

سینما آزادی در تهران

سینمای ایران بعد از یک قرن فعالیت و رشد و شکوفایی در عرصه های مختلف، در سال های اخیر با مشکلات زیادی در حوزه مدیریت، تولید و عرضه روبرو شده است. به زبان دیگر می توان گفت توسعه و رشد صنعت سینمای ایران سیر نزولی پیدا کرده است.

با بررسی خبرها و آمار سال های اخیر می توان دید که حضور فیلمسازان و فعالان عرصه سینما در جشنواره های بین المللی پررنگ تر شده و سینماگران ایرانی به موفقیت های چشمگیری در این حوزه دست پیدا کرده اند. به موازات این موفقیت های بین المللی، تولید فیلم در ایران کاهش چشمگیری داشته است. از سوی دیگر سینماهای ایران با پدیده کاهش چشمگیر فروش فیلم ها روبرو شده اند. می توان گفت سینمای ایران به علت های مختلف قدرت خود را برای جذب مخاطبان تا حدی از دست داده است.

محمود گبرلو منتقد سینما در گفت و گو با شرق پارسی گفت: “سینمای ایران در حالی که مسیرش را ادامه می دهد طبیعتا در مسیر حرکت خودش دچار مشکلاتی از جمله مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری است.”

برای ترسیم حال و احوال این روزهای سینمایی ایران همین بس که نگاهی اجمالی به آمار فروش و تعداد تماشاگران که به شدت کاهش داشته و آمار تعطیلی سینماها و جایزه های بین المللی که رو به افزایش است، بیاندازیم.

حمید هنری فیلمساز ایرانی با اشاره به آمار دهه های ۶۰ و ۷۰ شمسی درباره وضعیت تولید و فروش فیلم های ایرانی می گوید: “مقایسه این آمار با آمار سال های اخیر نشان می دهد که سینمای ایران پتانسیل خوبی در زمینه های مختلف دارد که متاسفانه از این پتانسیل استفاده نمی شود.”

کاهش تولید فیلم سینمایی در ایران

یکی دیگر از مشکلات سینمای ایران در بخش تولید فیلم است. این بخش با کمبود امکانات فنی و بودجه روبرو است. به طور کلی تولید فیلم نیاز به امکانات سخت افزاری دارد و کمبود نیروی فنی یکی دیگر از مشکلات عرصه تولید در سینمای ایران محسوب می شود. حل این مشکل نه فقط نیاز به حمایت های مالی دارد، بلکه نیازمند مدیریت و برنامه ریزی صحیح است.

علی جنتی که در دولت جدید مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد را عهده دار شده، در دیدارهای مختلف با سینما گران به مشکلات کنونی تولید فیلم اشاره کرده است. وی نیز به عنوان کسی که مسئولیت برنامه ریزی و مدیریت سینما را دارد معتقد است هم اکنون از نیروی موجود در زمینه تولید فیلم آنطور که باید استفاده نمی شود.

به گفته وی “ایران در حال حاضر پتانسیل تولید سالانه ۱۰۰ فیلم سینمایی را دارد اما این آمار در سال های اخیر بسیار کمتر از این تعداد بوده است و به همین علت خسارت بزرگی به جامعه هنری وارد شده است.

کاهش مخاطب در سینمای ایران

سینمای ایران در چند سال اخیر با کاهش مخاطب مواجه بوده است. می توان یکی از علل ریزش مخاطب را جذاب نبودن فیلم نامه ها دانست. خرده گیری های مختلف موجب شده سینماگران نتوانند آزادانه فعالیت کنند و این مسئله تاثیر زیادی روی کیفیت فیلم نامه ها گذاشته است.

به گفته حمید هنری، “دورانی که در آن تنها سینما نقش سفیر فرهنگی را بازی می کرد، به سر آمده و باید با سینما همچون فرزند خلف صنعت برخورد کرد و این نگاه باید به اجرا و عمل دست اندکاران ختم شود.”

گبرلو نیز در این باره گفت: “باید فضای مناسبی ایجاد شود تا نویسندگان و فیلم نامه نویسان بتوانند خلاقانه بنویسند و آزادانه مسائل اجتماعی جامعه را به نمایش بگذارند.”

سالن سینمایی جوابگوی مخاطبان نیستند

علاوه بر کمبود سالن های سینمایی در ایران، بسیاری از سالن‌های سینماها که در حال حاضر در شهرستان ها و برخی مناطق تهران فعال هستند، از استاندارد لازم برای نمایش فیلم‌های سینمایی بی بهره هستند. به همین علت دیده می شود که بسیاری از ایرانیان ترجیح می دهند با کمترین هزینه، فیلم های خارجی را با کیفیت بالا در تلویزیون های صفحه بزرگ و با کیفیت عالی تماشا کنند به جای آنکه به سالن سینمایی با صندلی‌های ناراحت و کمترین امکانات رفاهی برود و هزینه‌ای گزاف هم بپردازند.

گبرلو با اشاره به کمبودهای سخت افزاری سینمای ایران می گوید: “باید بحث سالن سازی سینماها و سالن های نمایش فیلم در کشور توسعه یابد تا سینمای ایران بتواند به بقای خود ادامه دهد و توسعه یابد.”

سینمای ایران مرد می خواهد تا نجاتش دهد

با وجود همه این مشکلات، سینماگران ایرانی به بهبود شرایط کنونی سینما امید دارند. سینماگران از جامعه مدیریتی، حمایت “با نگاه خالصانه که همراه با باور است” را طلب می کنند. بی تردید دیگر سینمای امروز دنیا، دنبال کوچک کردن فکر های بزرگ نیست. هر سینماگری با هر تفکری می تواند سوار بر ماشین فیلمسازی استاندارد شود و در چرخه سینما خودش را به باور های جامعه نزدیک کند و در رشد فرهنگی و اجتماعی جامعه تاثیر گذار باشد.

با روی کار آمدن وزیر و مدیران جدید سینمایی در ایران، نوشته ها و مطالبات سینماگران به شکل های متفاوت در رسانه های مختلف منتشر شد. باید توجه داشت که مطالبه وقتی می تواند معنی درست خود را منتقل کند که گوشی برای شنیدن آن باشد. شاید باید گفت که یکی از مطالبات جامعه امروزی سینماگران گفت وگو با مسئولان و مدیران است.

هنری در این باره گفت: “مسئولان سینما باید با سینماگران به گفت و گو بنشینند و برای برنامه ریزیها با آنها مشورت کنند. در سینمای ایران همه چیز وجود دارد، فقط مردی می خواهد که آن را ساماندهی کند و به قله متعالی هدایت کند.”