وزیر مشاور در امور خارجهٔ سعودی بر اهتمام ائتلاف عربی به امنیت یمن تأکید کرد

عادل الجبیر وزیر مشاور امور خارجهٔ سعودی ضمن تأکید بر اینکه کشورش خواهان جنگ در یمن نیست و آنچه پیش آمده به دلیل جبر وجود حوثی‌ها و کودتای آنهاست عنوان کرد: هیچ‌کس بیشتر از ائتلاف عربی به امنیت و ثبات یمن اهمیت نمی‌دهد.
به گزارش الشرق الاوسط، وی در سخنرانی خود در آکادمی دیپلماسی امارات در حضور مسئولان این آکادمی و اعضای سفارت سعودی تأکید کرد کشورهای بزرگ جهان هدف از نزاع در یمن را می‌دانند و آگاه هستند که خودِ حوثی‌ها به توافقنامه‌ها پایبند نیستند و برای امنیت و ثبات یمن تلاش نمی‌کنند.
الجبیر اظهار کرد سعودی و امارات برای موفقیت مذاکرات سوئد تلاش کردند و خواستار اجرای بندهای توافقنامه و انتقال به مرحلهٔ بعدی هستند.
وی ضمن اشاره به روابط قوی و منحصر به فرد سعودی و امارات تأکید کرد آنها خواهان قوی‌تر شدن روابط در همهٔ زمینه‌ها هستند.
وزیر مشاور امور خارجهٔ سعودی در خصوص آیندهٔ منطقه ابراز امیدواری کرد چرا که سعودی و امارات به روند رشد و تقویت سطح زندگی شهروندان، توانمندی زن، ایجاد شرایط مبتکرانه برای جوانان، تقویت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و تقویت رشد پایدار برای نسل‌های بعدی اهمیت داده و دارای منابع طبیعی، کادری جوان، زیرساختی پیشرفته و ثبات سیاسی و فرماندهی حکیم هستند.
وی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشورهای عربی را افراط گرایی دانست که نیازمند همکاری برای مقابله با آن است؛ چرا که هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی با آن یا با منابع تأمین مالی آن بدون تلاش‌های جهانی مقابله کند.
الجبیر افزود: سعودی همیشه دعوت به اقداماتی قوی برای مقابله با تروریسم و تأمین کنندهٔ اموال آن می‌کند و با مسئولان اماراتی کارهای بزرگی در این خصوص در حال انجام است.
وی به اوضاع منطقه اشاره کرد و گفت: ایران تاریخی سرشار از تروریسم و دخالت در امور کشورهای دیگر دارد، به حمایت گروهک‌های تروریستی همچون حزب‌الله و شبه نظامیان حوثی می‌پردازد و همیشه سعی دارد در کشورها فتنه بکارد و اوضاع را متزلزل کند.
وزیر مشاور در امور خارجهٔ سعودی ادامه داد: این وضعیت تا ابد ادامه پیدا نمی‌کند و جهان شروع به اقداماتی جدی در خصوص ایران کرده‌است. ایران باید بداند که جهان رفتارش را در عدم احترام به قوانین بین‌المللی و دخالت در امور کشورهای همسایه نمی‌پذیرد.
وی در خصوص سیاسی کردن مسائل جنایی و اجتماعی عنوان کرد: ما به هیچ عنوان این موضوع را نمی‌پذیریم، هر کشوری حاکمیت و قوانینی دارد که باید به آنها احترام گذاشت. حاکمیت ما در سعودی خط قرمز است و به هیچ کشوری اجازهٔ تجاوز به آن را نمی‌دهیم.