البشیر به رنج ملت اعتراف و معترضان را به دست‌نشاندگی متهم کرد

سرکوب تظاهرات بورسودان.. خارطوم برای جمعه آزادی و تغییر آماده می‎شود

در سایه سخنرانی عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان و متهم کردن معارضان به دست‌نشاندگی، توصیف اعتراض کنندگان به کینه‌توزی و احزاب خارج شده از ائتلاف با دولت به عقب ماندگی، تظاهرات اعتراضی در بورسودان شرق کشور سودان تحت عنوان «تجمع آزادی» مجددا شروع شد.
به گزارش الشرق الاوسط، تظاهرات کنندگان سرکوب آزادی بیان و بحرانی شدن اوضاع اقتصادی را محکوم کردند و خواستار برکناری رژیم حاکم شدند.
آنها سپس با رفتن به دبیرخانه دولت برای تقدیم یادداشتی که در آن خواستار استعفای عمر البشیر و دولتش شده‌بودند با گاز اشکاور پلیس مواجه شدند و تظاهرات به میدان کارزار تبدیل شد.
این تظاهرات چند ساعت بعد از سخنرانی البشیر بود که در آن برخی کشورها و آژانس‌های خبری را متهم به توطئه علیه سودان از زمان استقلال آن کرد.
وی توضیح داد که ۲۱ سال است سودان دچار تحریم اقتصادی است و همانند یک کشور تروریسم با آن برخورد می‌شود. هیچ کشوری نیست که تحریم بر آن تاثیر نگذارد به خصوص که نفت جنوب را از دست دادند.
وی ضمن اعتراف به وضعیت نامناسب اقتصادی کشور عنوان کرد در حال حل کردن آن هستند و دولت سودان طی ۳۰ سال حکومت خود خدمات زیادی تقدیم کرد. ملت سودان نیز مستحق زندگی بهتر به دور از مشکلات هستند.
البشیر با وعده افزایش حقوق از ماه جاری، پایبندی به تامین بیمه و تعمیم آن، عنوان کرد حقوق بازنشستگان نیز افزایش می‌یابد.
وی همچنین با استناد به اینکه مسکن یکی از نیازهای اساسی زندگی است وعدۀ ایجاد طرح‌ها و صندوق‌های مسکونی برای کارگران را داد.
رئیس‌جمهور سودان ضمن اشاره به اینکه خود متعلق به قشر ضعیف جامعه است تاکید کرد فقر و رنجی که مردم در آن به سر می‌برند را درک می‌کند.
وی ضمن هشدار نسبت به وجود گروه‌هایی که از خارج حمایت می‌شود تاکید کرد: ما با کشور ارشمند خود با مردمی که از خارج دستور می‌گیرند بازی نمی‌کنیم.
البشیر تظاهرات کنندگان را متهم به افزایش مشکلات دولت در سایه مشکلات اقتصادی کرد و تاکید کرد علیرغم مکر و فریب دشمنان اما سودان و ملت آن پایدار خواهند ماند.
وی با اشاره به اینکه دولتش راه آسان را رد کرد عنوان کرد: می‌شد راه آسان را انتخاب کنیم و کشور و تصمیمان را با کمی دلار بفروشیم اما کشور ما عزیزتر از این دلارها و حتی گندم است.
رئیس‌جمهور سودان وعده داد که درآمدهای سودان را برای خروج از بحران صرف خواهد کرد و بودجه جدید شروعی برای مرحله اقتصادی جدید است اما نمی‌توان در عرض یک شبانه روز از این وضعیت خارج شد بلکه به چشم‌انداز و راهی روشن برای این کار نیاز است.
در این میان تجمع صاحبان حرف سودان نیز از شروع سلسله تظاهراتی از روز جمعه که از آن به «جمعه آزادی» یاد کرد خبر داد و دربیانیه‌ای روز یکشنبه را برای تقدیم یادداشت درخواست برکناری رژیم و رئیسش به قصر ریاستی تعیین کرد.
این تجمع ضمن اعلام هماهنگی برای تظاهرات شبانه عنوان کرد کاروانی از تظاهرات کنندگان نیز یادداشت درخواست برکناری رژیم را به پارلمان تقدیم خواهند کرد.
از سوی دیگر طبق اخبار روزنامه‌های سوردان در روز گذشته، یکی از رهبران حزب «کنگره ملی» پیش بینی کرد که اصلاحات محدودی در کابینه وزیران از جمله وزارت دارایی اتفاق بیفتد. تغییراتی نیز در برخی بخش‌ها و رؤسای آنها بعد از عملیات سنجش عملکرد آنها صورت خواهد گرفت.
.