وزیر امور خارجه عراق در چهاردهمین دوره کنفرانس وزیران خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی در جده-خبرگزاری فرانسه

وزیر امور خارجه عراق در چهاردهمین دوره کنفرانس وزیران خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی در جده-خبرگزاری فرانسه

جده – الشرق الاوسط : شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه سعودی نسبت به وقوع جنگ داخلی در عراق هشدار داد و گفت: «نمی توان گستره و بازتاب های این جنگ را در منطقه سنجید». او گفت که پیامدهای وضع سوریه، فضای مناسبی را برای تعمیق وضع آشفته داخلی – که اساسا بر اثر شیوه های فرقه گرایانه و انحصار طلبانه در عراق وجود داشت – ایجاد کرد. این امر باعث تفکیک پیوند میان مولفه های مردم عراق شد و راه را برای بداندیشان آماده کرد تا در راه اجرای نقشه هایی گام بردارند که امنیت و ثبات عراق را تهدید می کند و وحدت این کشور را تفکیک و وابستگی عربی اش را از میان می برد. همه اینها به وضع بسیار خطرناکی انجامیده است که هم اکنون در عراق می بینیم.

سعود الفیصل که روز چهارشنبه در مراسم گشایش چهاردهمین دوره کنفرانس وزیران خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی در جده صبحت می کرد گفته است که کشورش (عربستان سعودی) نسبت به همه کشورهایی که دچار آشفتگی سیاسی و خشونت داخلی شدند، موضع ثابتی اتخاذ کرده است و آن مخالفت با دخالت بیگانگان و دستور العمل های خارجی بود تا مانع تبدیل این کشورها به معبر یا مرکزی برای جریان های تندرو و امواج تروریسم شود.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی به موضع حمایت کننده کشورش از مصر اشاره کرد و گفت که این موضع از شعوری عمیق سرچشمه می گیرد، مبنی براین که ثبات جمهوری عربی مصر، ستون ثبات دنیای عرب و اسلام است.

امیر سعود الفیصل درباره مسئله فلسطین گفت: «مسئله در آنجا هنوز با موانع و چالش هایی رو به رو است که در اصرار اسراییل و استمرار سیاست های شهرک سازی واقدامات یهودی سازی و تمسک به اصل کشور یهودی اسراییل کرد، می یابد». او گفت «تحقق آشتی ملی فلسطینی و تشکیل دولت وفاق ملی فلسطینی گامی مهم و ضروری به سوی ساختن کشور مستقل فلسطین با پایتخت شهر قدس است.» سعود الفیصل افزود: «این دولت که نمایانگر ملت فلسطین است شایسته حمایت همه طرف های جامعه بین المللی است، تا بر اثر تعامل، راه حل نهایی بر مبنای تشکیل دو کشور انجام شود.»

سعود الفیصل با اشاره به شکست کنفرانس ژنو درباره سوریه گفت «اگر جامعه بین المللی موضع قاطعی درباره اوضاع این کشور نگیرد و جلوی کشتارهای بی رحمانه انسان ها را نگیرد و به ملت سوریه امکاناتی جهت دفاع از خود قرار ندهد، وضع می تواند بدتر شود که البته همه بازتاب های منطقه ای خطرناکش هم مد نظر است.»

از سوی دیگر هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق در این کنفرانس گفته است که کشورش از ایالات متحده خواسته است تا طبق موافقت نامه چارچوب استراتژیک میان دو کشور، اردوگاه های سازمان “دولت اسلامی عراق و شام” (داعش) را از هوا بمباران کند تا فضای روانی کنونی را بشکند و نیروهای عراقی را وادار به شکست گروه های بکند که آنها را “تندرو” توصیف کرده است.