شک و تردید درباره آتش بس… وعده های آمریکا به تسلیح مخالفان در صورت نقض آتش بس

فدریکا موگرینی مسؤل ارشد سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در بروکسل پیش از ورود به جلسه کمیسیون خارجی در پارلمان اروپا درباره بحران سوریه – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

فدریکا موگرینی مسؤل ارشد سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در بروکسل پیش از ورود به جلسه کمیسیون خارجی در پارلمان اروپا درباره بحران سوریه – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

در هشدار به تجزیه سوریه، جان کری وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در برابر کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا گفت: «اگر پایان دادن به جنگ در سوریه زمان زیادی به طول بکشد، باقی ماندن بر وحدت سوریه دشوار خواهد بود».

کری تأکید کرد: «تصور این که اگر راه حل دیپلماتیک در سوریه به نتیجه نرسد، پرزیدنت باراک اوباما گزینه های دیگری نداشته باشد، تصوری اشتباه است».

اظهارات کری در حالی مطرح می شود که شک و تردید درباره امکان موفقیت آتش بسی که بر اساس توافق واشنگتن و مسکو قرار است از جمعه شب در سوریه آغاز شود، سایه افکنده است. آتش بس پیشنهاد شده جبهه النصره را شامل نمی شود زیرا این سازمان مکان مشخص و مستقلی در خاک سوریه اتخاذ نکرده است. آتش بس همچنین سازمان داعش، که در مواضعی در تداخل با جناح های دیگر سوریه گسترش یافته، را در بر نمی گیرد، که این امر خنثی شدن نیروهای اپوزیسیون میانه رو و دیگر جناح های غیر افراطی و غیرنظامیان را تقریباً غیر ممکن می کند.

هادی البحره رئیس سابق ائتلاف سوریه به «الشرق الأوسط» گفت: «جزئیات بسیاری وجود دارد که ممکن است با وجود تعدد شبه نظامیان خارجی مانع اجرای پایبندی طرف های درگیر به توافق آتش بس شود».

بنا به گفته منابعی از سران مخالفان سوریه اپوزیسیون قصد دارد پس از تضمین هایی که مایکل راتنی، فرستاده آمریکا به سوریه، به نمایندگان کمیسیون عالی مذاکرات ارائه داد موضع نهایی خود را نسبت به «توافق آتش بس» اعلام کند. واشنگتن متعهد شده است در صورت نقض آتش بس از سوی نظام سوریه، اپوزیسیون را مسلح و از آن پشتیبانی کند.