انتقال نیروهای حوثی‌ به ساحل غربی تلاش‌های صلح را در معرض تهدید قرار می‌دهد

عدن: علی ربیع

دولت یمن مجدداً از سازمان ملل خواست تا از کارشکنی‌های حوثی‌ها در انجام مرحلۀ اول توافقنامه سوئد در خصوص الحدیده جلوگیری کند.
به گزارش الشرق الاوسط، این درخواست در سایۀ تاکید منابع محلی بر ادمۀ حوثی‌ها به انتقال کاروان‌های جدید سربازان حوثی به پادگان‌هایی در اطراف الحدیده و به خصوص ساحل غربی آن بود.
از نظر این منابع این اقدامات حوثی‌ها دال بر نیت آنها برای عدم اجرای توافقنامه و استفاده از آن برای سر و سامان دادن به مبارزان خود است.
بر اساس گفته‌های منابعی آگاه، حوثی‌ها از مسئولان خود در ریمه، المحویت و حجه خواستند تا برای جبران خسارت‌هایی که سال گذشته به آنها وارد شد، طی حملات جدیدی به شهروندان شروع به نیروگرفتن از میان آنها کنند.
در این میان منابعی از دولت قانونی یمن عنوان کردند که معین عبدالملک روز گذشته از مروان علی رئیس امور سیاست خارجه دفتر فرستادۀ سازمان ملل به یمن و هیئت همراه او که برای بررسی اوضاع و آخرین تحولات به عدن آمده بودند، استقبال کرد .
عبدالملک در این دیدار ضمن اشاره به کارشکنی‌های حوثی‌ها بر تلاش دولتش برای برقراری صلح پایدار، جامع و عادلانه بر اساس مراجه سه‌گانه تاکید کرد.
وی بر ضرورت جلوگیری از اقدامات وحشتناک حوثی‌ها در الحدیده تاکید کرد؛ چرا که برای تقویت راهکارهای صلح و گام برداشتن در جهت مذاکرات برای پایان خونریزی در یمن اهمیت ویژه‌ای دارد.
وی ضمن تشکر از تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به حقایق برای تحقق صلح جامع، تاکید که در مرحلۀ کنونی باید دفترهایی برای سازمان ملل در عدن تاسیس شود و شعبه‌هایی برای آنها در شهرهای آزاد شده ایجاد شود تا به دور از فشار حوثی‌ها اطلاعات دقیق جمع‌آوری شود و این کار به فهمیدن اوضاع پیچیده یمن و رسیدن به راه‌حل مثبت و منعطف برای آن کمک می‌کند.
مروان علی نیز از تصمیم سازمان ملل برای ایجاد دفاتری در یمن برای دستیابی به اطلاعاتی واقعی، عینی، ایجاد کانال‌های ارتباطی همیشگی با دولت و ادامه حمایت متقابل در مناطق پرخطر تاکید کرد.
گفتنی است پیش از این منابعی سیاسی از نامه دولت یمن، سعودی و امارات در خصوص کارشکنی حوثی‌ها در توافقنامه آتش بس به رئیس شورای امنیت خبر دادند که در آن عنوان شد حوثی‌ها با حمله به الحدیده، ایجاد موانع و حفاری سنگرها در خیابان‌های شهر به کارشکنی‌های خود ادامه می‎دهند.
علیرغم تلاش حوثی‌ها برای اجرای صوری خروج از بندر الحدیده اما آنها به حملات خود ادامه دادند و ژنرال پاتریک کارمات سرپرست ناظران سازمان ملل سعی دارد که به وسیله کمیته هماهنگی مشترک به روشی مشترک برای اجرای توافقنامه سوئد بخصوص بخش خروج و آتش بس آن برسد اما حوثی‌ها هر بار با تفسیرات خاص خود از توافقنامه سعی در ماندن در شهر و سه بندر آن دارند.
ناظران امور یمن بعید نمی‌دانند که اگر کارمات و گروهش موفق به قانع کردن حوثی‌ها در اجرای توافقنامه در مدت مشخص شده نشود، تلاش‌های سازمان ملل با شکست مواجه شود.