اتهام النجیفی به العبادی مبنی بر صادر کردن درگیری های شبه نظامیان به مناطق سنی نشین

 سربازان عراقی در آمادگی کامل برای آغاز عملیات آزاد سازی موصل – عکس از گیتی

سربازان عراقی در آمادگی کامل برای آغاز عملیات آزاد سازی موصل – عکس از گیتی

یک منبع کرد روز گذشته تأکید کرد که تهران بر حیدر العبادی نخست وزیر عراق برای شرکت دادن شبه نظامیان بسیج مردمی در عملیات آزاد سازی موصل فشار وارد می آورد. وی اشاره کرد که تهران قصد دارد با این فشارها کنترل خود را بر موصل تحمیل کند و حضور خود را در آن جا تثبیت کند تا در آینده شهر اربیل مرکز منطقه کردستان را تهدید کند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود به «الشرق الأوسط» گفت: « ایران با تلاش برای رسیدن به موصل سعی دارد نفوذ خود را در این شهر برای اهداف زیادی تثبیت کند که مهم ترین آن ها تهدید منطقه کردستان است، به خصوص که رهبری کردستان، و مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان با گسترش ایران در منطقه مقابله می کند».

در همین راستا، روز گذشته برخی سیاستمداران عراقی، اظهارات دو روز پیش العبادی در برابر پارلمان مبنی بر شرکت دادن بسیج مردمی در عملیات آتی آزاد سازی موصل را مورد انتقاد قرار دادند. اثیل النجیفی فرمانده نیروهای بسیج ملی (که اهالی استان نینوا را در بر می گیرد) به «الشرق الأوسط» گفت: «وارد شدن بسیج مردمی به عملیات موصل، این نبرد را پیچیده می کند و باعث می شود با شکست داعش این نبرد پایان نیابد، بلکه در آن صورت خود را در برابر نبرد جدیدی خواهیم یافت که شامل شورش مردم موصل بر ضد این شبه نظامیان است». النجیفی این تصمیم العبادی را «غیر حکیمانه» توصیف کرد و گفت: «هدف از تصمیم اخیر نخست وزیر، صادر کردن درگیری های داخلی شبه نظامیان به مناطق سنی نشین است، بدون این که به منافع این مناطق و یا نتایج آن بر روابط میان مناطق مختلف عراق توجه شده باشد».

محیی الدین المزوری یکی از مسؤلان حزب دموکرات کردستان در استان نینوا به «الشرق الأوسط» گفت: «اکثریت اهالی استان نینوا مخالف مشارکت بسیج مردمی در عملیات آزاد سازی شهر موصل هستند، و اگر نخست وزیر عراق برای انجام این عملیات جدی باشد، باید فرماندهی پلیس این استان را به مناطق مرزی نینوا بفرستد تا با فرماندهی عملیات آزاد سازی نینوا و فرماندهی پیشمرگه، و همچنین نیروهای بسیج ملی که در جنوب و شمال شرقی موصل حضور دارند مشارکت کنند».