درخواست سازمان ملل برای جمع آوری ۴۱۵ میلیارد دلار برای کمک به مناطق فاجعه زده .. تعداد کشته شدگان به ۶ هزار نفر رسید

1430416212039740400

گروههای نجات روز گذشته در کاتماندو پایتخت ویران شده نپال، پس از گذشت پنج روز از زلزله ای که نزدیک به ۶ هزار کشته بر جای گذاشت، پسر نوجوان و زنی را زنده از زیر آوار بیرون کشیدند.

بیمبا تامانگ پسر نوجوان (۱۵ ساله) پس از نجات یافتن از زیر آوار یک مهمان سرای گفت که با خوردن روغن توانسته است زنده بماند. او توضیح داد که توانست در تاریکی قوطی روغن را پیدا کند و گفت: «نمی دانم از کجا آمده بود». بیمبا گفت که در طول این مدت هرگز گمان نمی کرد که زنده بیرون بیاید. بیمبا در میان فریاد شادی مردمی که برای دیدن عملیات نجات وی تجمع کرده بودند، عملیات نجات خود را «معجزه» نامید. بیمبا که به عنوان دربان در یک مهمان سرا کار می کرد روایت می کند که هنگامی که زمین شروع به لرزیدن کرد او در حال خوردن نهار در نزدیکی دفتر پذیرش بود. او افزود: «سعی کردم فرار کنم ولی چیزهایی بر سرم خورد و مرا بی هوش کرد. نمی دانم برای چه مدتی بیهوش بودم. هنگامی که به هوش آمدم زیر آوار گرفتار شده بودم و خود را میان تاریکی مطلق یافتم. صداهایی را از افراد دیگری می شنیدم که در خواست کمک می کردند ولی برای کمک به آنها احساس ناتوانی کردم».

لیپی وایز سخنگوی بیمارستان صحرایی که بیمبا پسر نوجوان نجات یافته به آن منتقل شده است، تصریح کرد: «بیمبا به طور فوق العاده ای در حال بهبودی است» و تأکید کرد که او آسیب های جدی ندیده است. لیپی افزود: «برای مدت ۱۲۰ ساعت در زیر آوار باقی ماند و این طولانی ترین مدتی است که تا کنون شنیده ایم کسی زیر آوار بوده و نجات یافته است». وی ادامه داد: «هیچ تفسیر منطقی ندارم جز اینکه بگویم یک معجزه بوده است. دیدن چنین چیزی در میان این همه ویرانی واقعاً عالی است».

گروههای امداد رسانی روز گذشته همچنین توانستند چندین متر آن طرف تر از مهمان سرا، در میان فریادهای شادی، زنی را زنده از زیر آوار یک هتل بیرون بکشند. یک افسر در ارتش نپال تصریح کرد که زن نجات یافته در آشپزخانه این هتل کار می کرد و نام او کریشنا دیوی خادکا است.

در همین راستا، واحد مدیریت بحران در وزارت کشور نپال اعلام کرد که آمار کشته شدگان زلزله به بیش از ۵۸۴۴ نفر رسید. همچنین بر اثر این زلزله ۷٫۸ ریشتری، بیش از ۱۱ هزار نفر زخمی شدند. سازمان ملل نیز روز گذشته به نوبه خود خواستار کمک های فوری برای جمع آوری ۴۱۵ میلیارد دلار جهت کمک به نپال شد و گفت که تمام تلاش خود را برای کمک به مردم نپال که از فقیر ترین کشورهای آسیا به شمار می آید، به کار خواهد گرفت.