سلسله پرسش‌هایی بر فراز داووس که امروز به دنبال پاسخ‌های ابتکاری هستند

داووس (سوئیس): نجلاء حبریری

اجلاس مجمع جهانی اقتصاد موسوم به داووس ۲۰۱۹ امروز سه شنبه در میان نگرانی از کاهش چشمگیر میانگین رشد اقتصاد جهانی در سال‌های اخیر آغاز می‌شود؛ دو عامل اساسی برای این کاهش به نظر می‌رسد نخست کاهش عملکرد اقتصاد چین پس از جنگ تجاری میان واشینگتن و پکن و دیگری پیامدهای احتمالی برای «برکسیت بدون توافق».
مهمانان یکی پس از دیگری وارد تفرجگاه داووس سوئیس برای مدت پنج روز تحت تدابیر شدید امنیتی شدند. حدود ۳۰۰۰ شرکت کننده از بخش‌های تجاری، جامعه مدنی، فرهنگ و هنر، رسانه و بخش دولتی دور هم جمع می‌شوند، آنها هم همین پرسش‌ها را با خود حمل می‌کنند؛ آیا نخبگان جهان در یافتن پرسش‌هایی مناسب برای فوری‌ترین چالش‌های جهانی در امنیت، اقتصاد و صلح اجتماعی موفق می‌شوند؟
با این حال اجلاس داووس امسال با غیبت برخی از سرشناس‌ترین رهبران همراه خواهد بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و برخی دیگر از رهبران در این اجلاس غائب خواهند بود و امکان دفاع از سیاست‌های خود را نخواهند یافت.
ترامپ در واشنگتن باقی خواهد ماند تا به مسئله تعطیلی دولت آمریکا رسیدگی کند. تراز می، نخست‌وزیر بریتانیا با چالش به سرانجام رساندن برکسیت در روبرو است و امانوئل ماکرون با ادامه بحران معترضان جلیقه زرد در فرانسه.
همچنین آنها دیگر نمی‌توانند دیدگاه خود را برای بررسی راه‌های همگام شدن با انقلاب تکنولوژی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و حفاظت از دستاوردهای اقتصادی کشورها پس از خروج از بحران در ۲۰۰۸ تاکنون است.
صندوق بین‌المللی پول غیبت رهبران را مغتنم شمرد و از رهبران جهان خواست برای کاستن و برطرف کردن نارضایتی‌ها در جوامع رویکردی مناسب اتخاذ کنند. به گفته مسئولان این صندوق «اینها نگرانی‌های واقعی هستند.»
گیتا گوپینات اقتصاددان ارشد و معاون اقتصادی صندوق بین‌المللی پول روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس خبری در داووس گفت: «فکر می‌کنم مهم این است که نباید منتظر اوج‌گیری ریسک‌ها و شعله‌ور شدن اعتراض‌های سیاسی ماند؛ رهبران سیاسی بایست به گونه ای عمل کنند که جریان امور به درستی پیش برود و از این گونه نارضایتی‌ها جلوگیری شود.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه او با تأکید بر نقش حرکت اعتراضی جلیقه زردها در کاهش محسوس پیش‌بینی‌های رشد در فرانسه افزود: «اینها نگرانی‌های واقعی هستند که بایست مورد بررسی و دقت نظر قرار گیرند.»