بارزانی فردا به واشنگتن سفر می کند و حامل رویای تشکیل دولت کرد برای اوباما است

ایاد علاوی معاون رئیس جمهور عراق

ایاد علاوی معاون رئیس جمهور عراق

ایاد علاوی معاون رئیس جمهور عراق از لایحه ارائه شده از سوی کمیته روابط خارجی در کنگره آمریکا در خصوص مسلح کردن پیشمرگه ها و مناطق سنی نشین انتقاد کرد. علاوی به «الشرق الأوسط» گفت: «کنگره آمریکا این لایحه را برای توجیه شکست سیاسی خود در حمایت از عراق و حفظ یکپارچگی و امنیت این کشور ارائه کرد و این تصمیم گیری تأکیدی بر فرار آمریکا از وخامت اوضاع امنیتی موجود در عراق است».

در همین راستا، علی السیستانی مرجع عالی شیعه در عراق به مخالفان لایحه کنگره پیوست و از همه عراقی ها خواست موضع ملی متحدی اتخاذ کنند.

«الشرق الأوسط» از منابع نزدیک به جنبش صدر که این تصمیم آمریکا را محکوم می کند اطلاع یافت، که مقتدا صدر در حال اتخاذ تصمیمی مبنی بر لغو تحریم شاخه نظامی این جنبش برای انجام اقداماتی بر ضد منافع واشنگتن در عراق است.

در عین حال، مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان فردا سفری رسمی به ایلات متحده خواهد داشت. بارزانی در این سفر که یک هفته طول خواهد کشید، با اوباما و جوبایدن معاون رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفتگو خواهد کرد.

کفاح محمود ، مشاور رسانه ای دفتر بارزانی به «الشرق الأوسط» گفت: «سفر رئیس منطقه کردستان به واشنگتن برای بحث و بررسی موضوعات متعددی با اوباما رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که در مقدمه آنها طرح تأسیس کشور کرد، و مسلح کردن و آموزش نیروهای پیشمرگه و همچنین بررسی مرحله پس از «داعش» خواهد بود».