یک منبع به «الشرق الأوسط»: مشارکت پیروان صالح در گفتگوهای ریاض بستگی به رها کردن او دارد

افرادی از قبایل یمنی به هنگام رویارویی با شورشیان در دفاع از فرودگاه خور مکسر در عدن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

افرادی از قبایل یمنی به هنگام رویارویی با شورشیان در دفاع از فرودگاه خور مکسر در عدن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

شورای مقاومتی یمن از زبان علی الاحمدی سخنگوی رسمی خود، برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که نیروهای ائتلاف بعد از ظهر روز گذشته از طریق هوایی انواع مختلفی اسلحه برای آن ها ارسال کردند. این سلاح ها شامل دو نوع از موشک های «لاو»، که مختص تخریب زره پوش و تانک های نظامی است، و همچنین آر پی جی و انواع مسلسل می باشد. این کار ائتلاف با هدف امداد رسانی به مقاومت و حمایت از آن در نبرد های خیابانی است. شورای مقاومتی همچنین فاش کرد که در حال هماهنگی برای ایجاد یک تیپ نظامی در عدن هستند.

بنا به پیش بینی کارشناسان نظامی، حمایت های جدید از مقاومت مردمی در این مرحله با سلاح با کیفیت، با هدف کوتاه تر شدن مدت زمان جنگ و ادامه نبردها به نفع مقاومت است که به صورت گسترده ای کنترل اکثر مواضع را در دست دارند. به ویژه اینکه این سلاح ها قادر به مقابله با زره پوش ها و تانک ها نظامی وابسته به شبه نظامیان حوثی و متحد آنها علی عبدالله صالح است، که برخی از مناطق مسکونی را به عنوان مواضع خود برگزیده اند تا از بمباران هوایی ائتلاف در امان باشند. این در حالی است که مقاومت مردمی موفق به عقب راندن شبه نظامیان از محورهای اصلی در پایتخت موقت شدند.

در همین راستا، یک مقام مسؤل یمنی برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که مشارکت پیروان صالح، بستگی به دست کشیدن از او، و اعلام موضع خود از مشروعیت دارد، بخصوص که برخی از آن ها همچنان معتقدند که صالح، در آینده بخشی از راه حل در یمن خواهد بود. این مقام اشاره داشت که اولین جلسه مشاوره ای گفتگوهای یمنی در ریاض در نیمه ماه جاری خواهد بود.

این مقام مسؤل یمنی در یک تماس تلفنی توضیح داد که اعتراضات داخلی مردم یمن به احزاب سیاسی که اخیراً به ریاض آمده بودند منتقل شد و مفاد این اعتراضات، خارج شدن پیروان علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع است که راه حل هایی به نفع یمن دارند. وی تأکید کرد که اکثریت نیروهای سیاسی، نشستن با پیروان صالح بر سر میز گفتگو را، تا زمانی که واقعیت ارتباط آن ها با صالح مشخص شود، رد می کنند.