سارایوو: «الشرق الاوسط»

اسباب‌بازی‌های کودکان، کلید خانه‌ها، یادداشت‌ها و خاطراتی که از سقف آویزان شده یا به جایی تکیه داده شده‌اند، تصاویری از موزه «کودکی جنگ» در سارایوو هستند که به موضوع کودکان در جنگ سوریه می‌پردازد.
خاطرات کودکی یاسمینکو خلیلوویچ بنیانگذار و مؤسس این موزه در جنگ بالکان در دهه ۹۰ قرن گذشته، ایده تأسیس این موزه را در ذهن وی ایجاد کرد. موزه در حال حاضر گنجینیه‌ای از خاطرات افرادی است که خود در آن زمان کودک بودند. وی اکنون می‌خواهد این موزه را به بزرگترین رکورد برای کودکان جنگ تبدیل کند.
در نمایشگاهی که در موزه برگزار شده اقلام اهدا شده از کودکانی به معرض نمایش گذاشته شده که در اردوگاه پناهندگان سوری‌ها در لبنان زندگی می‌کنند.
مروه دختر ۱۵ ساله کلیدهای خود را به نمایشگاه هدیه کرده و چنین نوشته: «این کلیدها درهای زیباترین خانه‌ای که در طول زندگی خود دیدم را باز می‌کرد. رنگ دیوارهای اتاق من صورتی و سبز بود، اما متأسفانه خانه ما در جنگ سوخت و دیگر خانه‌ای نداریم».
به گزارش یونیسف ۲٫۵ میلیون کودک سوری پناهنده در خارج و ۲٫۶ کودک آواره در داخل سوریه وجود دارند.
گروه خلیلوویچ پس از جمع‌آوری بیش از ۴۰۰۰ قطعه و مصاحبه‌های ویدیویی به مدت ۱۵۰ ساعت، وسایل شخصی تعدادی از کودکانی که در جنگ‌های دیگر مانند جنگ سوریه، اوکراین و افغانستان حضور داشتند را جمع‌آوری کردند.
وسایل کودکان سوری با کمک عابد مبیض (۳۵ ساله) که به مدت دو ماه در موزه آموزش دید، جمع‌آوری شد.
مبیض که در سال ۲۰۱۲ از سوریه خارج شد در گفتگو با «رویترز» گفت: «این امر یک فرصت برای کودکان سوری است تا صدای خود را به گوش جهانیان برسانند و از تجربیات و درد و رنج خود سخن بگویند. بسیار مهم است که نشان دهیم تاریخ خود را تکرار می‌کند و ما باید برای توقف این امر کاری کنیم».
در جنگ بوسنی که از سال ۱۹۹۲ تا سال ۱۹۹۵ به طول انجامید، ۱۰۰ هزار نفر کشته و بیش از دو میلیون شخص آواره شدند.