حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران - عکس از ایسنا

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران – عکس از ایسنا

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ایران برای دیدار با وزیر امور خارجه عربستان سعودی عازم این کشور شد. همزمانی این سفر با تشکیل دولت جدید در عراق از جمله فاکتورهای قابل اهمیت این دیدار است.

حسین امیرعبداللهیان، معاون محمدجواد ظریف، قرار است امروز سه‌شنبه ۲۶ اوت با سعود الفیصل،‌ وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در ریاض، پایتخت این کشور دیدار کند.

استقبال دو کشور ایران و عربستان از انتخاب حیدر عبادی نخست وزیر جدید عراق برای جانشینی نوری المالکی از جمله المان هایی بود که گمانه زنی ها درباره اهمیت این سفر را بالا برد. خبرگزاری رویترز اهمیت این سفر را در همزمانی آن با تلاش‌ها برای تشکیل دولت تازه در عراق دانسته است.

حیدر عبادی که شیعه‌مذهب است هم‌اکنون دو ماموریت دشوار مبارزه با گروه حکومت اسلامی، موسوم به داعش، و همگرایی فرقه ها دینی و جریان های سیاسی عراق را پیش رو دارد.

داعش چند سال گذشته در سوریه فعال بود در دو ماه اخیر بخش‌های وسیعی از خاک کشور عراق را به تصرف خود درآورده است. نیروهای داعش در عراق توانستند کنترل سد موصل، شهرهای سنجار و زمار را به دست بگیرند. اهمیت استراتژیک چنین تصرف هایی از آن جهت است که سد موصل بزرگ ترین سد عراق است و در شمال غرب عراق هم میدان های نفتی هرچند کوچک وجود دارند.

حمایت دو کشور ایران و عربستان از جانشین نوری المالکی در عراق در این زمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

گفتگو میان معاون وزیر امور خارجه ایران و وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ریاض «اولین گفت‌وگوی دوجانبه» میان دو کشور از زمان پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ به شمار می رود.

سفر عبداللهیان به عربستان سعودی با دیدار جواد ظریف وزرات امور خارجه ایران با علمای شیعه و مقامات عالی رتبه کشور عراق که در کنار گذاشته شدن نوری المالکی از قدرت در این کشور نقش عمده داشتند، همزمان است.

ظریف در این سفر پس از دیدار با حیدر عبادی نخست وزیر، نوری المالکی نخست وزیر پیشین و سلیم جبوری رییس مجلس عراق، و همچنین فواد معصوم رییس جمهوری این کشور دیدار و رایزنی کرد.

در ماه مه گذشته شاهزاده سعود الفیصل، ‌وزیر امور خارجه عربستان سعودی، خبر داده بود که از همتای ایرانی خود برای دیدار از این کشور دعوت کرده است. محمدجواد ظریف بعدا از انجام این دیدار عذر خواست.

ظریف روز یکم ژوئن سال جاری دعوت همتای سعودی اش را برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری های اسلامی در جده تایید کرده بود، اما اعلام کرد که به دلیل تقارن این اجلاس با دور بعدی مذاکرات جامع اتمی، به عربستان نمی رود. آخرین بار منوچهر متکی وزیر امور خارجه سابق ایران در اسفند ۱۳۸۷ به ریاض سفر کرده بود.