نیروهای داعش - عکس از اسوشیتدپرس

نیروهای داعش – عکس از اسوشیتدپرس

نخست وزیر عراق در پی وخیم شدن اوضاع امنیتی و به ویژه تصرف شهر مهم موصل توسط گروه داعش، در سراسر این کشور وضعیت اضطراری و حالت آماده باش کامل و بسیج عمومی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ها، نوری مالکی روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی که در بغداد برگزار شد، گفت که دولت زنگ خطر امنیتی را در کشور به صدا در آورده است و از مجلس این کشور خواست تا هر چه سریع تر به منظور مقابله با گروه تروریستی داعش تشکیل جلسه دهد.

بر اساس گزارش های امنیتی عراق، افراد مسلح وابسته به گروه تروریستی داعش از دوشنبه شب، ساختمان استانداری نینوا، فرودگاه موصل، مراکز امنیتی و سایر نهادهای رسمی در این استان را تحت سیطره خود در آورده اند و این استان را به طور کامل تصرف کرده اند.

براساس برخی گزارش‌ها، هلی‌کوپترها و هواپیماهای نظامی مستقر در فرودگاه موصل اینک در دست مهاجمان است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مقامات وزارت کشور عراق گفته است که شهر موصل اکنون از کنترل دولت خارج شده است.

امامان جماعت استان نینوا از همه کسانی که می توانند سلاح به دست بگیرند، خواسته اند به نبرد با تروریست های مسلح داعش بپردازند.

گروه تروریستی داعش پیشتر نیز برخی مناطق استان ˈالانبارˈ عراق را به تصرف خود درآورده بود.

هزاران شهروند از ساکنان موصل به سوی دو استان «اربیل» و «دهوک» در کردستان عراق فرار کرده‌اند و برخی از آنها از شب گذشته محل زندگیشان را ترک کرده‌اند.

در همین حال اخباری از حرکت داعش به سمت استان صلاح الدین منتشر شده است و برخی گزارش ها حاکی از آن است که داعش توانسته است کنترل دو روستا در تکریت را به دست بگیرد.

هفته گذشته نیز شورشیان داعش به شهر سامرا، واقع در شصت کیلومتری بغداد، حمله کردند و با کشتن شماری از نیروهای امنیتی، برای مدتی بر این شهر مسلط شدند.

از روز پنجشنبه هفته گذشته، نیروهای داعش به مناطقی در استان‌های نینوا، انبار، دیاله، صلاح الدین و بغداد در عراق حمله کرده و در جریان درگیری با نیروهای دولتی، صدها تن را کشته‌اند.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا هم چندی پیش وضعیت اضطراری ملی مربوط به عراق را به علت اوضاع امنیتی وخیم در این کشور یکسال دیگر تمدید کرد.

اوباما در نامه خود به کنگره آمریکا آورده است: هدف از تمدید وضعیت اضطراری ملی مرتبط با عراق مقابله با تهدیداتی است که امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده با آن روبروست و در راستای سیاست‌های بازسازی عراق و استقرار صلح و امنیت به اضافه تحول در نهادهای سیاسی، اداری و اقتصادی این کشور است.