ماموران ویژه گشت ارشاد در ایران - عکس از ایسنا

ماموران ویژه گشت ارشاد در ایران – عکس از ایسنا

در حالی که پلیس ایران همواره با افرادی که به آن ها “بد حجاب” گفته می شود، برخورد می کرده است، به نظر می رسد با پشتیبانی قوه قضاییه این اقدام جدی تر از قبل در ایران پیگیری خواهد شد.

اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران، امروز سه شنبه ۲۰ خرداد با اشاره به حمایت قوه قضاییه از نیروی پلیس ایران برای برخورد با افرادی که به آن ها “بد حجاب” گفته می شود، اعلام کرده است که پلیس آمادگی لازم را دارد. به گفته وی «نیروهای پلیس متناسب با افزایش ناهنجاری ها» در نظر گرفته شده است. شواهد نشان می دهد پلیس ایران بیشتر فعالیت خود را روی برخورد با پوشش افراد در سطح جامعه متمرکز کرده است، در حالی که با دیگر مسائل و تخلفات اجتماعی کمتر برخوردی انجام می شود، به طوری که بسیاری از شهروندان ایرانی از وجود نا امنیتی در سطح شهرهای بزرگ گلایه دارند.

همچنین احمدی مقدم در صحبت های خود به مردم هشدار داده است که مردم رفتاری داشته باشند تا پلیس را مجبور به «رفتار تند» نکنند.

محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه ایران روز دوشنبه ۱۹ خرداد در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود که « اجازه نمی دهیم عده ای بی حجابی و بی عفتی را در جامعه ترویج دهند. از نیروی انتظامی می خواهیم با باندها و افرادی که بدحجابی را در جامعه دامن می زنند برخورد شود ».

اژه ای از نیروی انتظامی ایران خواسته است تا کسانی را که به صورت باندی و با برنامه‌ریزی و تصمیم مشخص اقدام به تشویق و ترویج بدحجابی می‌کنند، شناسایی کند و به دستگاه های قضایی معرفی کند. وی به نیروی انتظامی توصیه کرده که برای شناسایی این افراد می تواند از دستگاه های اطلاعاتی این کشور نیز استفاده کند.

به نظر می رسد صحبت های اخیر اژه ای در مورد “ترویج بدحجابی” اشاره به صفحه “آزادی یواشکی” در فیسبوک است که توسط خبرنگار آزاد ایرانی مقیم لندن راه اندازی شد. زنان ایرانی در این صفحه تصاویر خود را در حالی که روسری از سر خود در خیابان ها و مکان های عمومی ایران برداشته اند منتشر می کنند که این قضیه به نوعی مبارزه با حجاب اجباری شناخته شده است، به طوری که بسیاری از رسانه های داخلی ایران و خارجی در مورد این صفحه گزارش تهیه کرده اند.

بحث حجاب، موضوع جدیدی در ایران نیست و روزانه در سطح شهرهای بزرگ دیده می شود که افرادی به دلیل چیزی که “عدم رعایت حجاب اسلامی” خوانده می شود، از پلیس ایران تذکر می گیرند و یا بعضا دستگیر می شوند.

اما دولت روحانی تاکنون مخالفت خود را با این روش های کنونی از طرق مختلف اعلام کرده است، به طوری که چندی پیش حسن روحانی گفت: «اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد». صحبت های روحانی با انتقادهای زیادی از سوی افراد تندرو ایران مواجه شده است.

موضوع حجاب از ابتدای انقلاب ۵۷ ایران همواره مطرح بوده و زنان، کوتاه زمانی بعد از انقلاب از سوی حکومت ملزم به پوشیدن حجاب اسلامی شدند. اما مقابله با آنچه بدحجابی زنان نامیده می شود، در سال های اخیر در چارچوب “طرح جامع گسترش فرهنگ حجاب و عفاف” و راه اندازی «گشت ارشاد» در دولت نهم ( دولت احمدی نژاد) شدت گرفت و ستاد اجرای این طرح نیز در وزارت کشور تشکیل شد.