لوگوی بانک اچ اس بی سی در منطقه تجاری اقتصادی کاناری وارف لندن - عکس از رویترز

لوگوی بانک اچ اس بی سی در منطقه تجاری اقتصادی کاناری وارف لندن – عکس از رویترز

لندن، الشرق الاوسط – در پی تصمیم یکجانبه جنجالی بانک «اچ اس بی سی» مبنی بر بستن حساب های بانکی بعضی سازمان های اسلامی مستقر در بریتانیا، این سازمان های اسلامی ضمن واکنش در این زمینه، این اقدام را «تکان دهنده» و «اسلام هراسانه» خواندند.

بانک «اچ اس بی سی» هفته گذشته با ارسال نامه های تقریبا مشابهی به چندین سازمان اسلامی در بریتانیا به آنها دو ماه فرصت داد حساب های خود را در این بانک ببندند و اعلام کرد که خدمات این سازمان ها خارج از چارچوب «اشتهای ریسک» بانک قرار می گیرد. تراست کمک های اجتماعی امت، بنیاد کوردوبا و مسجد فینسبری پارک از جمله سازمان های اسلامی هستند که این نامه را دریافت کرده اند.

انس تکریتی، بنیانگذار و مدیرعامل بنیاد کوردوبا، که تخصص آن در ترویج گفتگوی فرهنگی است، گفت از این تصمیم جاخورده و از ادامه سکوت بانک اچ اس بی سی درباره این مساله ناراحت است. وی افزود که نه تنها حساب های بانکی این بنیاد بلکه همینطور حساب های خانواده او هدف این تصمیم قرار گرفته است.

وی در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: «من بیش از ۲۹ سال در اچ اس بی سی حساب داشته ام، یعنی از زمانی که دانشجو بودم. ما برای بنیاد کوردوبا هم در این بانک حساب باز کردیم و همینطور همسر و فرزندانم در این بانک حساب داشتند.»

التکریتی که نوه یکی از رهبران جماعت عراقی اخوان المسلمین است و ظاهرا رابطه نزدیکی با این سازمان دارد از اقدام بانک اچ اس بی سی درباره حساب های بانکی خانواده اش انتقاد کرد و گفت: «خانواده من مشتریان ایده آلی برای بانک بوده اند. این اقدامی سیاسی بوده است.»

از سوی دیگر مسجد فینزبری نیز چنین نامه ای دریافت کرده است. نام این مسجد در شمال لندن با اسم ابوحمزه روحانی رادیکالی گره خورده است که اکنون در آمریکا بر اساس اتهامات مربوط به تروریسم در دهه های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ در حال محاکمه است. در همین حال این مسجد از سال ۲۰۰۵ تحت مدیریت جدید قرار دارد.

محمد کوزبر مدیر این مسجد به الشرق الاوسط گفت که این مسجد حدود شش سال در این بانک حساب داشت اما هرگز به اچ اس بی سی بدهکار نبوده است.

وی گفت: «این عجیب و باورنکردنی است که بانک چنین نامه ای را بدون توضیح می فرستد. ما نمی دانیم آنها چرا این تصمیم را گرفته اند، اما ما ساکت نخواهیم نشست. این یک ظلم است.

وی افزود: «ما نهایت تلاش خود را به کار بسته ایم تا جوامع مختلف را دور هم جمع کنیم. ما از هنگامی که مسجد را از ابوحمزه تحویل گرفته ایم در این زمینه به سختی کار کرده ایم. ما فضای مسجد را از فضای رویارویی به جو گشایش و تحمل بر اساس تفسیری میانه رو از اسلام تغییر دادیم.»