نمونه ای از موشک های توقیف شده از سوی مقامات اسراییلی که گفته می شود ساخت ایران است.

نمونه ای از موشک های توقیف شده از سوی مقامات اسراییلی که گفته می شود ساخت ایران است.

نیروی دریایی اسراییل اعلام کرد امروز چهارشنبه ۱۴ اسفند در دریای سرخ یک کشتی که از سوی ایران حامل جنگ افزارهای پیشرفته برای شبه نظامیان فلسطینی در غزه بوده را توقیف کرده است.

به گفته مقامات اسراییلی این کشتی حامل ده ها موشک ایرانی ساخته شده در سوریه بود. افشای این خبر همزمان با سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به ایالات متحده برای قانع کردن غرب برای اعمال فشارهای بین المللی بیشتر بر ایران به سبب برنامه هسته ای این کشور و همچنین حمایت از گروه های اسلامگرای شبه نظامی صورت گرفت.

خبرگزاری رویترز به نقل از ارتش اسراییل گزارش داد این کشتی که با پرچم پاناما حرکت می کرد، از نوع کشتی باری «کلوس سی» بوده و هفده خدمه داشت. بر اساس گزارش منابع رسمی اسرائیل هفده خدمه این کشتی ظاهرا از محموله آن بی اطلاع بوده اند.

پیتر لرنر سخنگوی ارتش اسراییل به خبرنگاران گفت: «طی یک عملیات “پیچیده و سری” این کشتی توقیف شد. این کشتی حامل ده ها موشک «ام ۳۰۲» بود که نوع پیشرفته آن حدود ۱۶۰ کیلومتر برد دارد.»

به گفته لرنر این موشک ها «ساخت سوریه» هستند و «ابتدا از آنجا به ایران منتقل شده و سپس از ایران به عراق و از آنجا بسوی سودان فرستاده شده است.» وی افزود: «چنانچه این سلاح ها به سودان می رسید احتمالا از راه زمینی از طریق مصر به غزه فرستاده می شد و می توانست شمار زیادی از اسراییلی ها را در معرض خطر قرار دهد.»

اسراییل می‌گوید اکنون این کشتی را به سوی سواحل اسراییل هدایت کرده است.

حماس این ادعا را یک «شوخی احمقانه» خواند.

طاهر النونو مشاور اسماعیل هنیه نخست وزیر حماس گفت: «این یکی دروغ جدید از سوی اسراییل است تا به عنوان ابزاری برای محاصره طولانی نوار غزه استفاده شود.»

تا کنون مقام های رسمی ایران و سوریه درباره این خبر اظهار نظری نکردند.

نیروی دریایی اسرائیل ماه مارس سال ۲۰۱۱ نیز یک کشتی را که مبدا حرکت آن سوریه و مقصدش اسکندریه مصر بوده، در ۳۲۰ کیلومتری مرز اسرائیل در دریای مدیترانه متوقف کرده بود. این کشتی، متعلق به مالکی آلمانی، نام آن “ویکتوریا” و در خدمت شرکت کشتیرانی‌ای فرانسوی بوده و با پرچم لیبریا حرکت می‌کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته بود که سلاح‌های کشف شده در کشتی متعلق به ایران بود. دولت ایران اتهام مطرح شده را رد کرده بود.