سخنرانی حسن روحانی در جمع دانشجویان در روز ۱۶ آذر- عکس از شرق پارسی

سخنرانی حسن روحانی در جمع دانشجویان در روز ۱۶ آذر- عکس از شرق پارسی

حسن روحانی در سخنرانی خود در جمع دانشگاهیان با انتقاد از اینکه چرا تنها عده ای کم سواد در مورد توفق هسته ای نقد می کنند از دانشگاهیان خواست تا نظرات خود را ارئه دهند، اما به نظر می رسد صحبت های وی باعث ناراحتی جمعی از نمایندگان مجلس این کشور شده است.

تعدادی از نمایندگان مجلس ایران روز سه شنبه چهارم ژانویه (پانزدهم بهمن) در تذکراتی به رییس جمهور ایران از اظهارات وی مبنی بر کم سواد خواندن منتقدان توافقنامه ژنو انتقاد کردند و خواستار جلوگیری از “سخنان تفرقه افکنانه” و کنترل این سخنان شدند.

حسن روحانی روز سه شنبه ۱۵ بهمن در سخنرانی در جمع رییسان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایران، ضمن ابراز نظرات خود پیرامون موقعیت و نقش دانشگاهیان در بررسی مسایل کشور، از آنان به خاطر خوددداری از اظهار نظر صریح در مورد توافقنامه هسته ای ژنو گله کرد.

روحانی از توافق ژنو را «اولین گشایش برای اظهار نظر دانشگاه و دانشگاهیان» دانست و تاکید کرد که تیم هسته ای از “دانشگاهیان” هستند.

وی با انتقاد از برخی رفتارها در میان سیاستمداران و ضرورت پرهیز از رفتار جناحی در ایران گفت: «آنقدر جناح چپ و راست نکنید، قدری هم به فکر مردم و کشورمان و آینده کشورمان باشید.»

رییس جمهور ایران در صحبت های خود با اشاره به منتقدان این توافقنامه در ایران گفت: «آیا فقط عده ای معدود کم سواد که از بخش های خاصی تغذیه می شوند باید حرف بزنند، اما بزرگان، دانشگاهیان و اساتید ما باید سکوت کنند؟»

وی از اساتید دانشگاه انتقاد کرد که «چرا وقتی یک کار بین المللی می شود استاد به من نامه خصوصی می نویسند چرا حرف نمی زنید؟» و گفت: «چرا فریاد نمی زنید؟ چرا وارد میدان نمی شوید؟ کسانی که در مذاکرات ژنو مذاکره کردند هم از دانشگاه ها هستند و از اساتید دانشگاه های ما به حساب می آیند.»

توافقنامه ژنو پس از چند دور مذاکره بین نمایندگان ایران و کشورهای ۵+۱ در بیست و چهارم نوامبر برابر با سوم آذر به دست آمد. محتوای این توافقنامه زمینه ساز کاهش و لغو نهایی تحریم اقتصادی و مالی ایران در برابر اقدام ایران در راستای رفع نگرانی بین‌المللی در مورد ماهیت فعالیت‌های اتمی این کشور است.

اگر چه امضای این توافقنامه مورد استقبال بسیاری قرار گرفت، اما از سوی دیگر انتقاد شدید برخی از گروه ها و شخصیت های سیاسی ایران را نیز به دنبال داشت. برخی از این منتقدان در مورد دادن امتیازاتی از سوی ایران در برابر وعده لغو تحریم خارجی ابراز ناخرسندی کردند.