نشست 5+1 در ژنو- عکس از اسوشیتدپرس

نشست ۵+۱ در ژنو- عکس از اسوشیتدپرس

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران با وندی شرمن وزیر امور خارجه آمریکا عصر سه شنبه ۱۵ اکتبر با یکدیگر دیدار کردند.

در چارچوب مذاکرات هسته ای معاونین وزارت خارجه کشورهای ۱+۵ با یکدیگر دیدار کردند. مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون در صفحه توییتر خود از برگزاری جلسه و دیدارمعاونین وزارت خارجه کشورهای ۱+۵ با یکدیگر در حاشیه نشست ۱+۵ در ژنو خبر داد.

این اولین بار است که به طور رسمی نمایندگان ایران و ۱+۵ در حاشیه مذاکرات هسته ای به طور دوجانبه با یکدیگر دیدار می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا درباره دیدار دوجانبه معاونین وزاری خارجه ایران و آمریکا نوشت که مذاکرات دو طرف یک ساعت طول کشید و “مفید” بود.

خبرگزاری فارس به نقل از عراقچی درباره دیدار به همتای آمریکای خود اعلام کرد که “در این دیدار در مورد روابط دو جانبه (ایران و آمریکا) بحث نشده و فقط موضوع هسته ای مورد صحبت بوده است.”

یکی دیگر از دیدارهای دوجانبه بین معاونین وزاری امور خارجه ایران و بریتانیا بود که روز چهارشنبه ۱۶ اکتبر انجام شد. به گزارش خبرگزاری ها در این دیدار تخت روانچی معاون اروپا و امریکای وزارت امور خارجه ریاست هیئت ایرانی،‌ و از طرف هیئت بریتانیایی هم سایمون گس مسئولیت گفتگوها را بر عهده داشتند.

هیئت های ایرانی و بریتانیایی در این مذاکرات درباره مسائل هسته ای و روابط دو جانبه گفتگو کردند که قرار شد طی دو هفته آینده طرفین کاردارهای غیرمقیم خود را معرفی کنند.

بر اساس این گزارش از اهم وظایف کاردارهای دو کشور، پرداختن به موضوعاتی چون تعداد و شرایط کارکنان دو سفارتخانه خواهد بود که پیش از این هم‌ میان مقام‌های دو کشور مورد بحث قرار گرفته است.

روابط ایران و بریتانیا در سال های اخیر بسیار پرتنش بوده است. در یکی از آخرین تحولات قابل توجه در این زمینه، سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی و اقامتگاه دیپلماتیک و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک تهران در آذر ماه سال ۱۳۹۰ مورد حمله گروهی از معترضان به سیاست های بریتانیا قرار گرفت، گروهی که خبرگزاری های نزدیک به حکومت در ایران از آنها به عنوان دانشجویان بسیجی یاد کردند.

در واکنش به این اقدام، بریتانیا کارمندان خود را از سفارتخانه‌ اش در تهران خارج کرد و دستور تعطیلی فوری سفارت ایران در بریتانیا را صادر کرد و از کارمندان سفارت ایران خواست که خاک بریتانیا را ترک کنند.

از سوی دیگر ایران پیش از این به مناسبت های مختلف آمادگی و تمایل خود را برای بهبود سطح روابط با بریتانیا اعلام کرده است.

پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران و با تغییر دولت و روی کار آمدن حسن روحانی، احتمال بهبود روابط ایران و بریتانیا قوت گرفت. به طوری که در اوایل اکتبر، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه انگلیس توافق کردند که تهران و لندن در سطح کاردار غیر مقیم با یکدیگر روابط داشته باشند.