حقوق بشر بهای بازگشت تهران به مذاکرات را پرداخت می کند

یک فروشنده دوره گرد ایرانی در حال ریختن آب بر روی سر و صورت خود در اثر افزایش دما در تهران که در برخی نقاط کشور از 40 درجه گذشت – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

یک فروشنده دوره گرد ایرانی در حال ریختن آب بر روی سر و صورت خود در اثر افزایش دما در تهران که در برخی نقاط کشور از ۴۰ درجه گذشت – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

سه سازمان بین المللی حقوق بشر، چشم پوشی اتحادیه اروپا از موارد فزاینده اعدام و وضعیت «غم انگیز» حقوق بشر در ایران را محکوم کردند. این سازمان ها همچنین از بازدید مقامات برجسته اروپایی از تهران، پس از رسیدن به توافق هسته ای در وین در نیمه ماه گذشته، بدون پرداختن به این مسئله طی دیدارهای خود، انتقاد کردند.

شبکه بین المللی حقوق بشر، که ۱۶۴ سازمان حقوق بشر را در سراسر جهان در بر می گیرد، گزارشی منتشر کرد که در آن به شدت از افزایش صدور و اجرای احکام اعدام در حق کوکان و نوجوانان در ماه های گذشته انتقاد کرد. عبد الکریم لاهیجی، رئیس این شبکه گفت: «ما باور داریم که گفتگو، راه آینده است، اما کشورها نمی توانند این امر را نادیده بگیرند که ایران دومین کشور در اجرای احکام اعدام در جهان است، و اینک در حال اجرای حکم اعدام در حق نوجوانان است».

از سوی دیگر کمیل آلبو شوکه، یکی از فعالان ایرانی، به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت: « بهای بازگشت ایران به میز مذاکرات هسته ای را حقوق بشر پرداخت کرد».