پس از یک‌سری مطالعات عمیق در کانون پژوهش‌های امنیت ملی در «تل‌آویو»، ده‌ها پژوهگشر و ژنرال ارتش و روسای اطلاعات بازنشسته، به این نتیجه رسیدند که «اسرائیل» در برابر یک تهدید جدی در خصوص قیام «جنگ نخست شمال» قرار دارد. جنگی که احتمالاً ایران و سوریه و «حزب‌الله» در آن درگیر خواهند شد؛ در جبهه‌ای به امتداد بلندی‌های جولان تا راس الناقوره و ساحل دریای مدیترانه.
نمایندگان پژوهشگر به ریاست ژنرال عاموس یدلین، رئیس سابق اطلاعات ارتش «اسرائیل»، روز گذشته چهارشنبه، رئیس‌جمهور «اسرائیل» روبین رولین را ملاقات کرده و نسخه‌ای از این مطالعه را تقدیم او کردند.
این نمایندگان تأکید کردند که این گزارش را به نخست‌وزیر، بنیامین نتانیاهو، و برخی از وزرا و فرماندهان ارتش تحویل خواهند داد.
در این گزارش چنین آمده که «اسرائیل یک قدرت نظامی بزرگی به‌حساب می‌آید که دارای نیروی ملی داخلی مستحکمی است، اما با این وجود در برابر تهدیدهای جدی قرار گرفته‌است. هر چند این رژیم اشغال‌گر در حال پیگیری سیاست‌های محتطانه‌ای است و یک رابطه بازدارندگی با دشمنان خود برقرار کرده، اما شرایطی در منطقه وجود دارد که امکان کشیده‌شدن به‌سمت یک جنگ را مهیا کرده‌است.
این گزارش اضافه می‌کند که حکومت این رژیم اشغالگر، ایران را به‌عنوان بزرگ‌ترین و جدی‌ترین خطر قلمداد کرده، و در این مسئله کاملاً حق به جانب حکومت است. زیرا ایران همچنان پیگیر برنامه هسته‌ای خود است و علاوه‌براین موفق شده‌است کارگزارانی را در منطقه، مانند حزب‌الله در لبنان و حوثی‌ها در یمن و گروهک‌های مسلح در سوریه و عراق، ایجاد کند که تحت فرمان آن هستند. همه این نمایندگان می‌توانند به دستور ایران با «اسرائیل» بجنگند. برخی مواقع نیز ایران مستقیم وارد عمل بر ضد «اسرائیل» شده و پهبادهای بمب‌گذاری شده خود را به سرزمین‌های اشغالی فرستاد؛ اما توسط نیروی هوایی آن سرنگون شد.
پژوهشگران «اسرائیلی» براین عقیده‌اند که تهدیدها در جبهه شمال، از طرف سوریه و لبنان، بیش از پیش افزایش یافته‌است. این مسلئه ناشی از آن است که ایران نمایندگان خود در سوریه و لبنان را مجهز به سلاح‌های پیش‌رفته می‌کند و در عراق نیز آنها را برای درگیری جنگی آموزش می‌دهد. در این میان نیز حضور روسیه در سوریه باعث شده‌است که «اسرائیل» مانند گذشته نتواند از آزادی عمل برخوردار باشد. اضافه‌بر همه این مسائل خروج نیروهای آمریکایی از سوریه باعث شده که تمام مأموریت مقابله با نفوذ ایران بر دوش این کشور بیفتد.
از سوی دیگر این پژوهشگران سناریوهای متعددی را برای مقابله با تهدید مطرح می‌کنند که از خطرناک‌ترین آنها قیام ایران و کارگزاران آن به یک جنگ شامل ضد «اسرائیل» است که از شمال تا جولان در شرق و حتی لبنان در غرب، به‌طور همزمان، برپا می‌شود. البته احتمال دارد جنبش مقاومت اسلامی حماس در غزه نیز به کمک برادران خود آید و وارد این جنگ شود.
مطالبات این مطالعه این است که «اسرائیل» استراتژی کارسازی را برای مقابله با این خطر احتمالی تدارک بیند و منابع نظامی و مالی و بشری را برای این کار فراهم آورد، تا در صورت وقوع چنین جنگی طرف پیروز باشد.
البته آنها هشدار می‌دهند که درصورت وقوع چنین جنگی به هیچ‌وجه نباید با روسیه درگیر شد و به هر قیمتی نباید متعرض منافع و حضور نظامی آن شد.