جلسه روس‌ها و فرانسوی‌ها برای پیگیری نتایج نشست استانبول

مسکو: رائد جبر

مسکو فعالیت دیپلماتیک خود را در دو محور به شدت در حال پیگیر است، و به صورت همزمان بین تهران و آنکارا برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات در «آستانه» قبل از پایان ماه جاری، هماهنگ می‌کند.
به گزارش الشرق الاوسط، این در حالی است که با اردن و طرف‌های دیگر به منظور حل و فصل پرونده آوارگان و پناهندگان سوری در اردوگاه «الرکبان» و بازگشت آنان به کشورشان، تماس‌های مستمر برقرار می‌کند.
وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف با همتای ترک خود، مولود چاووش اغلو، در یک تماس تلفنی اقدامات دور جدید مذاکرات در آستانه را مورد بحث قرار داده‌اند.
در بیانیه صادره همچنین آمده‌است که دو طرف «تمایل مشترک خود را برای ادامه تلاش‌ها برای دستیابی به یک حل و فصل پایدار در سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل» ابراز داشتند.
این بیانیه افزود که دو وزیر در مورد «اقداماتی که می‌تواند برای موفقیت نشست بین‌المللی جدید و به دست آوردن نتایج مورد نظر، مؤثر باشند، بحث و گفتگو کردند».
دو طرف نیز قبلاً آمادگی خود را برای برگزاری جلسه تا قبل از پایان این ماه اعلام کرده بودند.
روس‌ها معتقدند که بررسی وضعیت حومه ادلب و روند پیشرفت اقدامات توافقی روسیه و ترکیه در ایجاد یک منطقه حائل، باید در صدر دستور کار باشد، کما اینکه نتایج اجلاس چهارجانبه رهبران روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه در استانبول نیز بررسی شود.
شایان ذکر است که تهران به عنوان رکن سوم مذاکرات آستانه در این اجلاس غایب بود.
از سوی دیگر، رسانه‌های دولتی روسیه به نقل از یوری میشکوف سفیر روسیه در پاریس گزارش دادند که لاوروف در نظر دارد جلسه مذاکرات با همتای فرانسوی خود ژان ایو لودریان تا قبل از پایان ماه جاری برگزار کند.
این رسانه‌ها افزودند که پرونده سوریه بر روی میز مذاکره است، تا نتایج نشست چهارجانبه اخیر در خصوص این کشور بررسی شود، تا بخشی از تلاش‌های مسکو برای بسیج کردن حمایت‌های بین‌المللی جهت فعال‌سازی پرونده بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان، به ثمر برسد.