تحولات شگرف باعث خروج لیدسون از رقابت شد

ترزا می هنگام رسیدن به نشستی مطبوعاتی در شهر بیرمنگام در مرکز انگلستان – عکس از بلومبرگ

ترزا می هنگام رسیدن به نشستی مطبوعاتی در شهر بیرمنگام در مرکز انگلستان – عکس از بلومبرگ

پس از تحولات شگرفی که روز گذشته در انگلستان به وقوع پیوست و منجر به خروج اندریا لیدسون تنها رقیب ترزا می از دور رقابت ها شد، راه برای نخست وزیری خانم می هموار شد. دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان اعلام کرد، جانشین وی از روز چهارشنبه وظایف خود را به دست می گیرد.

کامرون در اظهاراتی از مقابل مقر دولت گفت: «چهارشنبه در جلسه مجلس عوام، که ویژه پرسش از نخست وزیر است، حاضر خواهم شد، و پس از آن برای تقدیم استعفای خود به قصر ملکه خواهم رفت، تا از بعد از ظهر روز چهارشنبه نخست وزیر جدیدی داشته باشند».

 بریتانیا پس از رأی به خروج از اتحادیه اروپا در همه پرسی که در ۲۳ ژوئن (خرداد) گذشته برگزار شد، و کامرون را مجبور به استعفا کرد، با بدترین بحران سیاسی طی دهه های گذشته مواجه است.

می (۵۹ ساله)، که پس از مارگریت تاچر اولین زنی خواهد بود که به نخست وزیری می رسد، روز گذشته کمپین سیاسی خود را به راه انداخت و اعلام کرد، با وجود این که پیش از همه پرسی از اردوگاه طرفدار باقی ماندن در اتحادیه اروپا حمایت می کرد، بریتانیا را در روند خروج از اتحادیه اروپا رهبری خواهد کرد.

می در اظهارات تلوزیونی گفت: «تصمیم برگزیت نهایی است و با موفقیت آن را انجام خواهیم داد». وی افزود: «هیچ تلاشی برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا نخواهیم کرد، و به دنبال پیوستن از درهای پشتی نخواهیم بود، و همه پرسی دومی برگزار نخواهیم کرد، و خروج کشورمان از اتحادیه اروپا را تضمین می کنم».

می وعده داده بود مذاکرات رسمی برای خروج از اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری را در سریع ترین زمان ممکن آغاز کند، چرا که رهبران اتحادیه اروپا برای تسریع در روند آغاز این مذاکرات به انگلستان فشار وارد می آورند.