بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل

تا یک ماه دیگر ژنو پذیرای کنفرانسی با حضور نمایندگان کشورهای مختلف برای حل بحران سوریه است اما بر اساس خبرهایی که درباره حاضرین در این نشست بین المللی می رسد، همچنان حضور ایران، عربستان سعودی و نیز دولت سوریه با شایعات مختلفی همراه بوده است.

اخضر ابراهیمی که تلاش خود را برای حل بحران سوریه معطوف کرده خبر از شرکت دولت سوریه به این نشست می دهد. این نماینده ویژه سازمان ملل متحد در حل بحران سوریه ضمن اعلام این خبر گفته است: “دولت سوریه آمادگی خود را برای حل بحران و شرکت در نشست ژنو ۲ اعلام کرده است. اما مخالفان سوری که خواهان شرکت در این نشست بودند اسامی افراد شرکت کننده در این نشست را هنوز اعلام نکرده اند”.

در این میان بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که مشکلات حضور ایران در این نشست به زودی بر طرف شود.

بان کی مون معتقد است که حل بحران سوریه و برقرار صلح نیازمند حضور ایران و کشورهای مختلف است.

دبیر کل سازمان ملل در بخش دیگری از سخنانش درخواست کرد که دولت سوریه و مخالفان آن نمایندگانی قوی برای شرکت در این نشست انتخاب کنند.

در پی اظهار نظرهای مختلف شخصیتهای سیاسی در حل بحران سوریه، صباح زنگنه، کارشناس سیاسی و تحلیل گر مسائل خاورمیانه، به “شرق پارسی” گفت : “حضور دولت سوریه در نشست ژنو ۲ نشان دهنده این است که دولت سوریه می خواهد وارد جریان مذاکره و دوری از خشونت و جنگ شود. اگرچه دولت سوریه قبلا در لابه لای صحبتها و مواضع اش گفته بود که تمایلی به حضور و رویارویی با معارضین سوری ندارد و سه شرط دیدار، مذاکره و آتش بس را نمی پذیرد”.

این تحلیل گر سیاسی در ادامه با اشاره به این نکته که حضور دولت سوریه به معنای نفی رو به رو شدن با معرضان سوری است و این بار معرضان سوری باید واکنش خود را اعلام نمایند گفت: “طی چند وقت اخیر اگرچه سوریه پیشرفتهایی در نبردهای میدانی داشته اما حضور دولت سوریه می تواند نقش جدی در پیشبرد فعالیتهای اخضر ابراهیمی برای حل بحران سوریه داشته باشد”.

گفتنی است چند روز پیش اخضر ابراهیمی در اظهاراتش خبر از شرکت پنج عضو دائم شورای امنیت جهت شرکت در نشست ژنو دو داد و گفت: “از ۲۵ کشور اسلامی و اروپایی نیز جهت شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است. اما حضور ایران در این نشست با مخالفت آمریکا رو به رو شده است”.

از سوی دیگر گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه، در واکنش به اخبار حاکی از دعوت نشدن از ایران برای حضور در نشست ژنو ۲، مخالفت آمریکا در این مورد را غیر منطقی توصیف کرد.

گاتیلوف این اظهارات را بعد از نشستی سه جانبه در ژنو با آمریکا و اخضر ابراهیمی نماینده ویژه اتحادیه عرب و سازمان ملل برای سوریه اظهار داشت. این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، معتقد است که حضور نیافتن ایران در این نشست موجب پیچیده تر شدن اوضاع می شود.

در مذاکرات ژنو دو کشورهای مختلف درصدد خواهند بود که به مناقشه سوریه پایان دهند و طرح انتقال قدرت را در این کشور پی گیری کنند.