ترکی بن فیصل: سعودی در پرونده خاشقجی پنهان‌کاری نمی‌کند

سعودی هرگونه مداخله خارجی در سیستم قضایی خود را نمی‌پذیرد

نیویورک: علی بردی

شاهزاده ترکی الفیصل رئیس مرکز پژوهش و مطالعات اسلامی ملک فیصل، تأکید کرد مقامات سعودی با تلاش زیادی در خصوص روشن شدن شبهات پرونده جمال خاشقجی کار می‌کنند و تمام حقایق را برای افکار عمومی داخلی و جهانی روشن خواهندکرد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، وی همچنین تأکید کرد سیستم قضایی سعودی منصف و معتبر است و مقامات سعودی اجازه هیچگونه مداخله خارجی را در آن نمی‌دهند.
وی در سخنرانی خود در حضور شخصیت‌های دیپلماتیک، سیاستمدار، فرهنگی و رسانه‌ای در مرکز بین‌المللی صلح در نیویورک، با اشاره به اینکه پادشاهی سعودی یکی از پایه‌گذاران سازمان ملل است گفت: این کشور «همواره یکی از مهره‌های فعال آن بوده‌است.. نه تنها در تلاش‌های سیاسی‌اش بلکه حتی در کارهای انسانی‌اش».
وی از ارتباط شخصی خود با سازمان بین‌الملل از دوران حکومت پدرش ملک فیصل بن عبدالعزیز که در سال ۱۹۴۵ عهدنامه این سازمان را در سان فرانسیسکو امضا کرد تا زمانی که جمیل بارودی در سازمان ملل به عنوان نماینده دائم سعودی بود، سخن گفت.
وی که سفیر کشور خود در بریتانیا و آمریکا بود و همچنین متصدی منصب ریاست اطلاعات سعودی بود عنوان کرد که نقش پادشاهی سعودی «همواره سازنده بود نه تنها از طریق فراهم کردن حمایت مالی برای فعالیت‌های سازمان ملل بلکه به عنوان عضوی فعال در مذاکراتی که در سازمان ملل صورت می‌گیرد؛ چه این مذاکرات در خصوص خاورمیانه باشد یا مسائل جهانی یا دیگر مسائلی که سعودی در آنها به شکلی مثبت و معنادار مشارکت می‌کند».
وی توضیخ داد که پادشاهی سعودی «مهره اصلی برای تشویق جهان عرب به صلح با اسرائیل است نه تنها از طریق اقدام صلح عربی در سال ۲۰۰۲، بلکه پیش از آن از طریق طرح پادشاه اسبق سعودی فهد بن عبدالعزیز که در میان سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۲ آن را تقدیم کرده و حضور اسرائیل را در آن لحاظ کرد».
وی همچنین عنوان کرد سعودی نقشی اساسی در حل و فصل درگیری سوریه دارد و به همراه دیگر کشورهای عربی در پیشنهاد طرح صلح از طریق تصمیم مجلس شورای امنیت برای تشکیل دولت انتقالی از میان دولت فعلی و معارضان نقش داشت.
ترکی بن فیصل همچنین با اشاره به فعال بودن پادشاهی سعودی در تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح در سوریه، ابراز تأسف کرد که «روسیه و چین از حق وتوی خود برای رد این پیشنهاد استفاده‌کردند. از همان موقع وضعیت سوریه بغرنج‌تر شد و تعداد بیشتری از افراد کشته شدند».
وی در خصوص بحران یمن گفت: «پادشاهی سعودی با دیگر کشورهای خلیجی در سال ۲۰۱۲ نقش فعالی در به توافق رسیدن نیروهای سیاسی مختلف در یمن داشتند که باعث شد در آن دوره عبدربه منصور الهادی جایگزین علی عبدالله صالح شود و همچنین مذاکراتی صورت گیرد که منجر به ارائه طرحی برای صلح در یمن شد و همه طرف‌های سیاسی از جمله حوثی‌ها در این مذاکرات شرکت کردند».
وی همچنین اظهار تأسف کرد که «هنگامیکه موقع اجرای این طرح فرا رسید حوثی‌ها تصمیم گرفتند از مسئولیت‌های خود شانه خالی کنند و کودتای نظامی تشکیل دهند».
ترکی بن فیصل همچنین یادآور شد «حکومت قانونی یمن خواستار حمایت بین‌المللی شد و پادشاهی سعودی و دیگر کشورها خواسته آن را اجابت کردند. همچنین مجلس شورای امنیت تصمیم ۲۲۱۶ را صادر کرد که از خواسته‌های دولت قانونی یمن حمایت کرده و از حوثی‌ها خواست تا از کودتای خود دست بردارند».
وی همچنین گفت: پادشاهی سعودی و کشورهای خلیجی «از درخواست اخیر ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در خصوص آتش‌بس حمایت می‌کنند» و در خصوص «رسیدن به توافق تا پایان جدول زمانبندی صلح یمن» ابراز امیدواری کرد.
اما در خصوص کمک‌های انسانی به یمن تأکید کرد که «پادشاهی سعودی در صدر کسانی است که کمک‌های انسانی می‌کند و این کمک‌ها در جهت تلاش برای جلوگیری از چالشی است که ملت یمن نه تنها در در خصوص مهاجرت بلکه در خصوص وضعیت معیشتی با آن روبرو است».
وی اشاره کرد که ایران «به دلیل فلسفه انقلاب.. صادرات انقلاب.. گردنکشی می‌کند» و یادآوری کرد که «هنگامیکه خمینی در سال ۱۹۷۹ به حکومت رسید نشانه اصلی پیروزی او فقط این نبود که شاه ایرن را سرنگون کرد بلکه او علنی گفت سعی دارد که تمام شاه‌های دیگر منطقه را نیز سرنگون کند».
وی در این راستا به حضور پیروان ایران در دیگر کشورها از جمله عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و … اشاره کرد که نشان دهنده بلندپروازی‌های ایران برای بسط نفوذ خود در خارج از مرزهایش است.
وی همچنین عنوان کرد «روابط سعودی با ایران از زمان انقلاب در پیچ و تاب است، گاهی بالا می‌گیرد و گاهی فروکش می‌کند».
ترکی بن فیصل اشاره کرد که نظام ایران در نیمه‌های دهه هشتاد قرن گذشته، حجاجی را به اماکن مقدس سعودی فرستاد که سعی کردند مسجد الحرام را اشغال کنند و این حادثه منجر به درگیری و کشته شدن بسیاری از افراد شد.
وی در این راستا همچنین به اقدام ایرانی‌ها به غارت سفارت سعودی در تهران در دهه هشتاد در نتیجه دیدار پادشاه اسبق سعودی ملک عبدالله بن عبدالعزیز و رئیس‌جمهور اسبق ایران هاشمی رفسنجانی در کنفرانس اسلامی پاکستان، اشاره کرد.
وی بهترین روابط ایران با سعودی را در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی عنوان کرد که با سفر او به ریاض توافقنامه امنیتی میان دو کشور امضا شد.
ترکی بن فیصل اشاره کرد که این توافقنامه را حسن روحانی که هم‌اکنون رئیس‌جمهور ایران است امضا کرد اما از زمان پایان ریاست جمهوری خاتمی بلندپروازی‌های ایران در خارج از مرزهای خود دوباره شروع شد و با ایجاد سازمان‌هایی همچون حزب‌الله در لبنان، به هم ریختن ثبات بحرین و فعالیت‌های آن در عراق بعد از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ افزایش یافت.
وی در خصوص حادثه دردناکی که در ماه گذشته برای جمال خاشقجی که سابقاً سخنگوی سفارت سعودی در لندن و سپس واشینگتن بود صحبت کرد و گفت: «روابط خوبی میان ما شکل گرفت… و مرگ خاشقجی را با این آیه قرآن توصیف کردم هر کس انسانی را جز به قصاص یا به کیفر فساد در زمین بکشد پس چنان است که گویی همه مردم را کشته‌است».
وی در این باره افزود: «دولت سعودی در این زمینه سخت تلاش می‌کند تا خودش و جهان بفهمند که دقیقاً چه اتفاقی در کنسولگری سعودی در استانبول رخ داده‌است» و مسئولان سعودی به این منظور در حال مباحثه با مقامات ترکیه هستند و به عهد خود وفا کرده و آنچه اتفاق افتاده‌است را علنی می‌کنند.
وی همچنین گفت: تلاش‌هایی که پادشاهی سعودی در این راه انجام می‌دهد ثابت می‌کند که «می‌خواهد برای به بقیه جهان نشان دهد که دقیقاً چه اتفاقی افتاده‌است و این تلاش‌ها فقط برای بهبود عملکرد نیروهای امنیتی سعودی نیست بلکه به خاطر وجهه پادشاهی سعودی است که با این حادثه وحشتناک و دردناک خدشه‌دار شده‌است».
ترکی بن فیصل همچنین عنوان کرد ملک سلمان بن عبدالعزیز هنگامیکه او اخیراً در واشینگتن بود با او تماس داشته و در خصوص تماس با خانواده خاشقجی او را راهنمایی کرده تا از جانب او به آنها تسلیت بگوید و در این راستا او با پسر ارشد مقتول تماس گرفته و به او تسلیت گفته‌است.
او همچنین در این خصوص به مصاحبه شبکه آمریکایی «سی ان ان» با دو فرزند جمال خاشقجی و تفسیر حادثه قتل از زبان آنها، اشاره کرد.
وی در خصوص اجرای تحقیقات مستقل در مورد پرونده خاشقجی گفت: «پادشاهی سعودی برگزاری دادگاه بین‌المللی را در خصوص موضوعی سعودی رد می‌کند. سیستم قضائی سعودی معتبر است و با شایستگی تمام کار می‌کند و به این پرونده پایان می‌دهد».
وی همچنین افزود: پادشاهی سعودی «هیچگونه دخالت خارجی را در سیستم قضائی خود نمی‌پذیرد».
وی توضیح داد که سعودی همان کاری را می‌کند که دیگر کشورها می‌کنند درست همان کاری که ایالات متحده آمریکا بعد از اقدامات کارمندان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سی آی ای» در زندان ابو غریب و نقض حقوق بشر در آن، کرد.
وی آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود را اغلب خلاف واقع عنوان کرد و تأکید کرد پادشاهی سعودی سعی در پنهان کردن واقعیت ندارد بنابراین آنچه اتفاق افتاده‌است روشن شده و به تمام سوالات پاسخ داده خواهد شد.
در پایان سخنرانی شاهزاده ترکی، حضار نسبت به سخنان وی، کوبندگی و مطمئن بودن آنها و همچنین محکوم کردن حملات تبلیغاتی علیه سعودی، ابراز رضایت کردند.