قصه ها در جشنواره ونیز

قصه ها در جشنواره ونیز

هنر ایرانی در یک هفته، دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

شش سینماگر ایرانی در جشنواره ونیز

روز پنج شنبه، آلبرتو باربرا، مدیر هنری جشنواره بین المللی فیلم ونیز که پس از کن مهمترین جشنواره سینمایی جهان محسوب می شود، فیلم های انتخاب شده برای هفتاد و یکمین دوره این قدیمی ترین جشنواره سینمایی را اعلام کرد. بر اساس این اعلام فیلم های شش سینماگر ایرانی در بخش های مختلف جشنواره پذیرفته شده که این یک رکورد برای سینمای ایران در این جشنواره محسوب می شود.

رخشان بنی اعتماد با فیلم قصه ها در بخش مسابقه حضور خواهد داشت. این فیلم در جشنواره فجر به نمایش درآمد، اما هنوز امکان اکران در ایران را نداشته است.

محسن مخملباف فیلمساز ایرانی ساکن خارج از کشور، با تازه ترین فیلمش با نام رییس جمهور در بخش افق ها شرکت خواهد داشت. «افق ها» بخشی است در جشنواره ونیز که به مانند «نوعی نگاه» در جشنواره کن، فیلم هایی را در خود جای می دهد که شیوه تازه ای در بیان سینمایی خود داشته باشند. رییس جمهور به عنوان فیلم افتتاحیه این بخش انتخاب شده است. فیلم های اخیر مخملباف طی چند سال اخیر هیچ گاه فرصت نمایش در سه جشنواره اصلی سینمایی را نداشته اند و کن و ونیز و برلین از پذیرش آنها سرباز زده بودند. فیلم تازه مخملباف در گرجستان فیلمبرداری شده است.

رامین بحرانی فیلمساز ایرانی ساکن آمریکا که با فیلم های قبلی خود هم در ونیز شرکت کرده بود، با فیلم تازه اش به نام «نود و نه خانه» با شرکت لورا درن در بخش مسابقه شرکت دارد. فیلم کوتاه دیگری هم از این فیلمساز در بخش افق ها نمایش خواهد داشت.

بهمن قبادی هم با یک فیلم کوتاه در جشنواره حاضر خواهد بود: بخشی از فیلم «چند کلمه با خدایان» که توسط چند فیلمساز مختلف از جمله امیر کوستوریتسا ساخته شده است.

«ملبورن» ساخته نیما جاویدی هم در بخش هفته منتقدان به نمایش درخواهد آمد. این فیلم در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود.

فیلم کوتاهی از علی اصغری با عنوان «بچه» هم در بخش افق ها نمایش خواهد داشت. این فیلم محصول ایران و ایتالیا است.

چهار هنرمند ایرانی در جشنواره آوینیون

نمایش یک در جشنواره آوینیون

نمایش یک در جشنواره آوینیون

جشنواره آوینیون در جنوب فرانسه که یکی از بزرگ ترین جشنواره های جهان در زمینه هنرهای نمایشی است، آخرین روزهای خود را طی می کند در حالی که میزبان چند هنرمند ایرانی در بخش Off خود است.

مانی سلیمانلو که در مونترال زندگی می کند، اثری به نام «یک» را بیست و چهار بار اجرا کرد و این اجرا با استقبال تماشاگران روبرو شد. در این نمایش سلیمانلو داستان زندگی خود و مهاجرتش را با وقایع سیاسی ایران در طی سال ها می آمیزد و کمدی تک نفره ای را با آن خلق می کند.

نرگس مجد، هنرمند ایرانی ساکن فرانسه با یک تئاتر کاغذی برای بچه ها به نام «سیاه یا سفید» در این جشنواره حضور داشت و آیدا اصغر زاده نمایشنامه نویس و بازیگر ایرانی الاصل ساکن پاریس هم با یک نمایش موفق به نام «شعله ور» در این جشنواره شرکت کرد. این نمایش که نوشته اصغرزاده بود و با بازی او را هم به همراه داشت، جایزه مطبوعات را به دست آورد.

فرهاد خطیب هنرمند ساکن فرانسه هم با نمایشی از ساموئل بکت با عنوان «نخستین عشق» در این جشنواره شرکت کرد.

فاطمه معتمدآریا روی صحنه تئاتر

معتمدآریا در نمایش ننه دلاور و فرزندانش

معتمدآریا در نمایش ننه دلاور و فرزندانش

فاطمه معتمدآریا بازیگر برجسته سینما و تئاتر ایران، پس از پانزده سال دوری از صحنه تئاتر دوباره به روی صحنه تئاتر بازگشته است.

معتمدآریا این روزها در نمایشی با عنوان «ننه دلاور و فرزندان او» در تئاترشهر بازی می کند. این نمایش توسط زهرا صبری در تالار چهارسو اجرا می شود.

معتمدآریا از بازیگرانی است که در سال های اخیر مغضوب حکومت ایران واقع شده و بارها به دلایل مختلف مورد مواخذه قرار گرفته است. چندین فیلم او طی سال های اخیر با مشکل مجوز نمایش مواجه شده اند.

بلاتکلیفی فیلم ها

به گزارش خبرگزاری ایسنا با وجود روی کار آمدن دولت جدید، هنوز بسیاری از فیلم های توقیف شده در دولت قبلی، بلاتکلیف مانده اند.

فیلم هایی چون «پاداش» و «خیابان‌های آرام» اثر کمال تبریزی، «گزارش یک جشن» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، ‌»خرس» اثر خسرو معصومی و «صد سال به این سال‌ها» کاری از سامان مقدم از جمله فیلم های توقیف شده در دولت قبلی هستند که هنوز بلاتکیف هستند.

از سوی دیگر فیلم هایی چون «پریناز»، «قصه ها» و «خانه پدری» از جمله آثاری هستند که با وجود مجوز نمایش به طرز غریبی امکان نمایش عمومی را نیافته اند. به نوشته این خبرگزاری برخی از خبرهای غیررسمی حکایت از آن دارد که به برخی فیلم هایی که پروانه نمایش داده شده، «توصیه می شود که اکران نشوند.»

ایوبی رییس سازمان سینمایی، به تازگی در یک نشست خبری، شورای نظارت و ارزشیابی فیلم‌های سینمایی را متشکل از افراد شناخته ‌شده نظام دانست که «همگی معتقد به آرمان‌های انقلاب و نظام مقدس ولایت فقیه هستند» و افزود این افراد «هرگز به فیلم ‌هایی که در جامعه تشنج ایجاد کند و فیلم‌هایی که به تعبیر آقایان از آنها به عنوان فیلم ‌های حامیان فتنه یاد می‌شود مجوز نمی‌دهند.»
ایوبی سینمای ایران بعد از انقلاب را مرهون رهبران پیشین و کنونی جمهوری اسلامی دانست و مدعی شد که آیت الله روح ‌الله خمینی وآیت الله علی خامنه ‌ای، «سینمای ایران را از بسیاری از مشکلات نجات داده‌اند.»

درگذشت تصویرگر کتاب های درسی

منوچهر درفشه

منوچهر درفشه

نسلی که در دهه شصت و هفتاد شمسی در ایران تحصیل می کرد، تصویرگری داستان هایی چون «روباه و زاغ» را در کتاب های درسی به یاد دارد.

تصویرگر آنها، منوچهر درفشه، روز دوشنبه درگذشت. او که از مدت ها پیش از سرطان روده رنج می برد و از خانه خارج نمی شد، سرانجام بر اثر عارضه قلبی درگذشت.