یک معلم سعودی برنده جایزه ناظر برتر و مدرسه ای در کویت برنده جایزه مدرسه برتر شدند

دبی – مساعد الزیانی

جایزه یک میلیون درهمی (۲۷۲ هزار دلاری) سومین دوره طرح چالش مطالعه عربی توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم معاون رییس دولت امارات و رییس شورای وزیران و حاکم دبی به دانش آموز مراکشی مریم امجون اهدا شد.
عائشه الطویرقی معلم سعودی جایزه ناظر برتر را از آن خود کرد و مدرسه اخلاص در کویت هم به عنوان مدرسه برتر شناخته شد.
مراسم توزیع جوایز چالش مطالعه عربی روز سه شنبه (۳۰ اکتبر) در شهر دبی برگزار شد. تسنیم عیدی از فرانسه به عنوان دانش آموز عرب برتر در کشورهای غیر عربی شناخته شد. ده میلیون و پانصد هزار دانش آموز دختر و پسر از کشورهای عربی و دیگر کشورها در مسابقه کتابخوانی و سنجش اطلاعات شرکت کردند.
محمد بن راشد آل مکتوم ضمن تبریک به برندگان و شرکت کنندگان در مسابقه این دوره گفت «قطره قطره جمع شود و انگهی دریا شود. دانش آموزان شرکت کننده در مسابقه کتابخوانی هم قطره ای از دریای علم و معرفتی هستند که باید در همه کشورهای عربی جریان یابد. ما برای ساختن آینده دانش محور در منطقه روی قهرمانان مسابقات مطالعه و کتابخوانی شرط بندی می کنیم. کسانی که به مراحل نهایی مسابقه رسیدند حالا الگوی چندین میلیون دانش آموز عرب برای یادگیری و علم اندوزی و عزم و اراده برای موفقیت هستند. هر کتابی که شرکت کنندگان در مسابقه مطالعه کردند همچون پلی است که آنها را به دیگری ارتباط داده و با ملت های دیگر آشنا ساخت.»
او ضمن تاکید بر اهمیت مطالعه گفت «کتاب ظرف اندیشه است و وظیفه ارزش گذاری برای نسل های آینده را به عهده دارد. نسل کتابخوان نسل امید بخشی است. ملت کتابخوان برای آینده سرمایه گذاری می کند. مطالعه شهروند جهانی را شکل می دهد که با مشارکت و پشتکار در راه پیشرفت و خیر و خوبی بشریت گام برمی دارد.»

او با ستایش از تلاش دست اندرکاران این طرح برای دسترسی ۱۰ میلیون و پانصد هزار دانش آموز از ۴۴ کشور جهان به این مسابقه گفت «این آمار یک دستاورد افتخار آفرین است. این مسابقه تازه آغاز کار است و بنده همه متمولین را به حمایت مالی از طرح های معرفت محور و آموزشی در کشورهای عربی فرا می خوانم.»
در کنار مریم چهار دانش آموز دیگر به نام های مریم محمد یوسف از مصر و ندا عنقال از الجزایر و قسام صبیح از فلسطین و محمد حسین از اردن به مرحله نهایی رسیدند و به عنوان پنج دانش آموز برتر در زمینه کتابخوانی معرفی شدند. مرحله حذفی این مسابقه به مدت دو روز در دبی برگزار شد که ۱۶ دانش آموز از کشورهای عربی و دانش آموزان عرب مقیم کشورهای خارجی در آن شرکت کردند.
دکتر علی بن تمیم مدیر کل رسانه های ابوظبی و علی الهویرینی اندیشمند و شاعر سعودی و مونا ابوسلیمان روزنامه نگار سعودی اعضای کمیته داوری این مسابقه بودند.
مدارس دولتی اخلاص در کویت هم به عنوان مدرسه برتر این دوره شناخته شد و جایزه یک میلیون درهمی را از آن خود کرد. این مبلغ برای ارتقای توانمندی ها و ظرفیت های آموزشی مدرسه هزینه می شود.
بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز دختر و پسر از ۴۴ کشور عربی و خارجی در مسابقه این دوره شرکت کردند.