زیبا،  Belle

زیبا، Belle

با معرفی تعدادی فیلم، هر هفته قصد داریم شما را به دنیای سینما ببریم، مجموعه ما مثل هر هفته شامل فیلم های ایرانی و چند فیلم از سینمای جهان است، فیلم های ایرانی مثل: “حیاط خلوت خانه خورشید”، مستند زیبایی از “بنی اعتماد” و فیلم “کنعان”، اثر “مانی حقیقی و نوشته اصغر فرهادی”. در بخش فیلم های خارجی این هفته، به فیلم های مطرح جهان پرداخته ایم، درام “گریس از موناکو” با حضور نیکول کیدمن، فیلم ترسناک “چشم”، فیلم”بل” فیلم زیبایی درباره رنگین پوستی، کمدی درام “بازیگران”، انیمیشن ” افسانه اوز: دوروتی باز می گردد”.

حیاط خلوت خانه خورشید

رخشان بنی اعتماد حین فیلم برداری حیاط خلوت خانه خورشید

رخشان بنی اعتماد حین فیلم برداری حیاط خلوت خانه خورشید

کارگردان ونویسنده: رخشان بنی اعتماد، بازیگران: جمعی از زنان ساکن این مرکز ، درام، ۵۳ دقیقه، ایران، ۲۰۰۹٫

خلاصه: “لیلی رشد” و “سرور منشی زاده”، با تلاش و زحمت بسیار مامنی برای زنان آسیب دیده از اعتیاد ساخته اند. خانه ای کوچک که در جنوب شهر تهران واقع است.

آن چه که “رخشان بنی اعتماد” را از سایر کارگردان های هم نسل خود متمایز می کند، ظرافت او در به تصویر کشیدن و لمس واقعیت ها است. حتی در فیلم های داستانی بنی اعتماد هم، همواره می توان ردپایی از نوعی ساختار مستند گونه را مشاهده کرد. این فیلم روایتی ساده و سرراست درباره زنانی است که بی پناه مانده اند و در فضای کوچک این خانه، می توانند برای لحظاتی طعم آرامش و امنیت را احساس کنند.

ساختار فیلم و تصویرها بر خلاف مستند هایی از این نوع، هرگز حریم خلوت این زنان را نمی شکند و ویرانی آن ها را دستاویزی برای دلسوزی مخاطب نمی کند. این نکته ای است که در اغلب مستند های اجتماعی فراموش می شود. اما بنی اعتماد با فرم ساختاری خاصی، با نشان ندادن کامل چهره ها و تمرکز نکردن بر چهره این زنان و حفظ حریم آن ها در این خانه کوچک، دردها، تنهایی ها و شادی هایشان را در این خانه به تصویر کشیده است. خانه ای که به همت دو زن ایرانی و به سختی اداره می شود.

کنعان

کنعان

کنعان

کارگردان: مانی حقیقی، نویسنده: اصغر فرهادی، مانی حقیقی، بازیگران: ترانه علی محمدی (مینا)، محمد رضا فروتن (مرتضی)، بهرام رادان (علی)، درام، ۱۰۰ دقیقه، ایران، ۲۰۰۹٫

خلاصه: “مینا” سال ها است که با استاد خود ” مرتضی ازدواج کرده و حالا از زندگی با مردی بزرگتر از خود خسته شده و برای پایان دادن به این زندگی تصمیم به خروج از کشور و ادامه تحصیل دارد.

نقطه قوت فیلم، ایده بکر آن است. داستانی خانوادگی که هوشمندانه توسط “اصغر فرهادی” نوشته شده و رد پای احساسات لطیف زنانه را در آن مثل فیلم “چهارشنبه سوری” می توان یافت. “مینا”، زنی است که به سادگی از ادامه زندگی با عشق قدیمی خود، “مرتضی” خسته شده و می خواهد، دنیای دیگری را تجربه کند. “مرتضی”، برای آخرین بار سفری مشترک به شمال را پیشنهاد می کند. سفری کوتاه که فرصتی می شود، مخاطب با این دو شخصیت و گذشته آن ها آشنا شود. مرتضی به تدریج از گذشته می گوید وسعی دارد عشق کهنه و مرده ای را زنده کند که می توانست سبب ادامه زندگی آن ها شود. از سوی دیگر مینا، ذهنش درگیر گذشته ها است و ”علی”، هم کلاسی دانشگاهش، که ممکن بود، پیش از ازدواج با مرتضی چه زندگی پر شوری را آغاز کنند.

گریس از موناکو، Grace Of Monaco

گریس از موناکو

گریس از موناکو

کارگردان: اولیویه دهن، نویسنده: آرش امل، بازیگران: نیکول کیدمن (گریس کلی)، وینو ونتیمیگلیا (روپرت)، پزوگا (ماریا)، درام، بیوگرافی، ۱۰۳ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۴٫

خلاصه: داستان فیلم بین دسامبر۱۹۶۱ تا نوامبر۱۹۶۲ اتفاق می افتد، زمانی که “گریس کلی”، سال ها است از از زندگی در آمریکا فاصله گرفته و با دو فرزند، همسر حاکم موناکو (با بازی تیم راث) است.

از مدت ها پیش از ساخته شدن فیلم و از لحظه ای که آغاز فیلم کلید خورد، تصویر های شگفت آور “نیکول کیدمن” همچون الگویی اساطیری از زیبایی فراموش نشدنی “گریس کلی”، سبب شده آوازه فیلم در همه جا بپیچد. شباهت غیر قابل انکار این دو به هم و البته به مدد گریم، برای بار دیگر شکوه حضور گریس کلی را پس از سال ها بر پرده سینما زنده کرده است. زیبای اساطیری هالیوودی، این بار با همان صدای خش خش نرم لباس هایش جلوی دوربین می خرامد تا از رازهای سر به مهر زندگی بگوید که مدتها است در حاشیه و در پستوهای کاخ موناکو، گم شده است. رازهایی که انگار بر ملا شدنشان شاهزاده موناکو را نیز به خشم آورده است.

چشم، Oculus

چشم، Oculus

چشم، Oculus

کارگردان: مایک فلناگان، فیلم نامه نویس: مایک فلناگان، جف هوارد. بازیگران: کارن جیلان (کیلی راسل)، برنتون توایت (تیم راسل)، کیت سکوف (ماری راسل)، ترسناک، رازآمیز، ۱۰۴ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳٫

خلاصه: “کایلی” از بیمارستان مرخص می شود وشروع به کار در مغازه قدیمی عتیقه فروشی می کند. کایلی امیدوار است با پشت سر گذاشتن روزهای سخت بیمارستان این بار بتواند روزهای خوشی را در پیش رو داشته باشد، ولی وجود یک آیینه مرموز همه زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد.

فیلم “چشم” با شخصیت های متعدد و داستانی سرراست پر از لحظه های دلهره آور است، لحظه هایی که مطابق فرمول ایجاد ترس در مخاطب در دل یک سکانس معمولی و عادی شروع شده و به تدریج و رفته رفته احساسی از دلشوره به کمک موزیک ایجاد می شود، تا لحظه نهایی که با ترس مواجه می شویم. همه چیز از داستان های کهنه ای شکل می گیرد که اطراف یک آیینه قدیمی در جریان است. داستان ها همه به مرگ آدمها مربوط می شوند این مرگ به نوعی با حضور این آینه ارتباط دارد. فیلم در یک داستان معماهای متعددی را حل می کند که همه آن ها را نمی توان “مک گافین” (معماهای حل نشده فیلم های هیچکاک) نامید، معماهایی که یکی یکی حل نمی شوند و حتی در پایان فیلم باز هم با کلافی در هم مواجهیم.

زیبا، Belle

زیبا،  Belle

زیبا، Belle

کارگردان: اما اسانت، فیلم نامه نویس: میسان ساگای، بازیگران: گیوگو امبتا (ال جف)، متیو گود (کپتن سرجان لینسی)، امیلی .واتسون (لیدی مانسفیلد)، درام، ۱۰۴ دقیقه، انگلیس، ۲۰۱۴٫

خلاصه: “بل” دختری زیبا و دورگه، نوه نامشروع آدمیرال نیروی دریایی سلطنتی و یک برده است. او در طول زندگی، به خاطر رنگ پوستش با تحقیر های بسیار مواجه است، اما سرانجام به کمک عشق یک مرد تلاش می کند تا با برده داری بجنگد.

“زیبا” یکی دیگراز درام هایی است که درباره تبعیض نژادی و رنگ پوست ساخته شده است، اما این فیلم مانند فیلم “دوازده سال بردگی” تنها به تماشای رنج های برده بودن اکتقا نمی کند. “بل”، قهرمان داستان، دختری است که به رغم پرورش در محیطی اشرافی، حق ندارد با بقیه سر میز بنشیند یا در حضور مهمانان حاضر شود والا صحبت درباره تفاوت رنگ پوست او تمامی نخواهد داشت. انتخاب کاراکتر بل در چنین موقعیتی و نوع بازی صبورانه او در عین حفظ اعتماد به نفس از نکات مثبت فیلم است.

کاراکتری که علاوه بر زیبایی های ظاهری سبب پیش آمدن داستانی عاشقانه در فیلم شده و بل را تبدیل به شخصی تاثیر گذار میکند و موفق می شود در نهایت قانون برده داری را از بین ببرد.

بازیگران،The Players

بی وفا ها

بی وفا ها

کارگردانان: امانوئل برکوت، فرد کویه،الکساندر کورت، ژان دوژاردان،میشل هزنویکوس، اریک لارتیگا، جیل للوش، فیلم نامه نویسان: نیکولاس بدو، فیلیپ کورویه، بازیگران: ژان دوژاردان (فرد)، ژیل للوش (گرگ)، جرالدین نکاش (استفانی)، کمدی، ۱۰۹ دقیقه، فرانسه، ۲۰۱۲٫

خلاصه: این فیلم تلفیقی از تعدادی فیلم کوتاه درباره بی وفایی مردان است که با داستان “فرد” شروع می شود، فرد و “گرگ” دو دوست هستند که عصرها برای نوشیدن با هم به کافه می روند و یک روز فرد از دلایلی که او را به سمت خیانت کردن به همسرش می برد، برای گرگ می گوید.

کمدی عامه پسند “بازیگرها” یا به نام فرانسوی آن “بی وفا ها”، از تعداد زیادی فیلم کوتاه درباره مردان بی وفا تشکیل شده است، سوژه ای که می تواند در وهله اول برای بسیاری از تماشاگران، کنجکاوی برانگیز باشد. اما فیلم هرگز به یک فیلم کامل تبدیل نمی شود، بیشتر شبیه این است که عده ای مردان فرانسوی دور هم جمع شده و از خوش گذرانی های مخفی وافراطی خود با نوعی عذاب وجدان فیلم می گرفته اند، آن نوع عذاب وجدان هایی که به خود هر بار قول می دهند این آخرین بار باشد. اما باز هم بار دیگری در پیش است. انتظار فیلم نامه قرص و محکمی هم از فیلم نمی توان داشت چون بیشتر شرح خاطره وار یک سری اتفاقات و برخوردهای عاشقانه است.

افسانه اوز: دوروتی باز می گردد، Legends of Oz: Dorothy Return

افسانه اوز: دوروتی باز می گردد

افسانه اوز: دوروتی باز می گردد

کارگردانان: ویل فن، دن اس تی پیر، فیلم نامه نویسان: ادم بالسم، رندی برنس، صداپیشگان: لئا میشل (دوروتی)، کلسی گرامر (تن من)، دن ایکروید (مترسک)، انیمیشن، خانوادگی، موزیکال، ۸۸ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۴٫

خلاصه: ” دوروتی” به کانزاس بر می گردد. شهر به خرابه ای تبدیل شده و او می خواهد دوستان قدیمی خود را در اوز ببینید تا با کمک هم دلقک را شکست دهند.

در این سری از افسانه های” اوز”، این بار دخترک نمی خواهد از سر ملال و گرفتاری های روزمره از جاودگر کمک بخواهد تا با ضربه چوب جادو، کره زمین بچرخد و از جای دیگری سر در آورد. بلکه این باز مصمم است به شهر زادگاهش اوز برگردد و آن را از دست دشمنان نجات دهد. هر چند داستان این بخش از “افسانه اوز”، تا حد زیادی کلیشه ای است و باز هم نویسندگان متوسل به جانوران فداکاری شده اند که بیایند و در راه نجات اوز به “دوروتی” کمک کنند، اما ساختار سه بعدی و فضای شاد موزیکال انیمیشن به علاوه صدا پیشگانی مثل “دین ایکروید”، “لئا میشل” سبب شده، فیلم از جذابیت های ویژه ای برخوردار باشد.