با شرکت استعدادهایی حرفه‌ای از لبنان و خارج

بیروت: ویویان حداد

ترافیک هنرهای تجسمی، تصویری و صنعتی تا ۲۵ سپتامبر خیابان‌های مرکز بیروت را فرامی‌گیرد؛ یک‌باره ودر یک نمایش بی نظیر با سه نمایشگاه همزمان. دیروز درهای هنر در “هفته هنری بیروت” چارتاق گشوده شد وامروز “بیروت آرت فیر” به آن ملحق می‌شود و فردا “بیروت دیزاین فیر” به جمع دو نمایشگاه ملحق می‌شود. این سه نمایشگاه تا ۲۳ سپتامبر دایر خواهند بود. میان ازث و میراث فرهنگی بیروت که نمایشگاه اول برایش سنگ تمام می‌گذارد و هنر عکاسی که نمایشگاه دوم آن را زنده می‌کند، نمایشگاه سوم در مرکز بیال در پیشانی دریایی بیروت به ما می‌رسد تا استعدادهای لبنانی نور زندگی ببینند و با استعدادهای دیگر کشورها که در صنعت ابزار دکور و لوازم و هنرهای دیگر ید طولایی دارند، درآمیزند.

هفته فرهنگی بیروت با همکاری وزارت فرهنگ و گردشگری لبنان و شهرداری بیروت و شرکت”سولیدیر” و مراکز تجاری وسط بیروت برگزار می‌شود. این نمایشگاه به عنوان مقدمه حرکت قطار دو رویداد دیگر محسوب می‌شود. این مسیرهنری، این فرصت را به مردم می‌دهد تا کارهای بزرگ تلفیقی را که در ایستگاه‌های هنری که در خیابان‌های پایتخت و به فاصله کم در کنار هم نصب شده‌اند، از نزدیک ببیند. این مجموعه نمایش هنری تازه‌ای را عرضه می‌کند که تا ۲۵ سپتامبر کنونی ادامه می‌یابد. شرکت در مراسم افتتاحیه این فرصت را برای شرکت کنندگان مهیا می‌کند که با پای پیاده میان ساختمان‌هایی که به گالری روباز بدل شده‌اند گردش کنند و به پیشواز بیروت فرهنگ و هنر بروند. این رویداد علاوه بر نمایش فیلم‌های سینمایی، شامل ایستگاه‌های سمعی یا بصری می‌شود که در نقاط تاریخی و میدان‌های بیروت دایرمی‌شوند. هنر معاصر در قلب بیروت می‌نشیند تا با تابلوهایی چشم‌نواز بتپد و به زبانی واحد حرف بزنند؛ زبان هنر.

طراح جهانی لبنان ایلی صعب در این رویداد حضور دارد و مجموعه طراحی‌های جدیدش میهمان نمایشگاهند. از عکاس آلمانی- فرانسوی کاتلین نودورف تقدیر می‌شود. ژان بوگوسیان هم مجموعه‌ای از تابلوها و آثار تجسمی‌اش را با عنوان ” ساختمان آتش” در ساختمانی قدیمی در مقابل ” بازارهای بیروت” عرضه می‌کند. فهرست هنرمندان شرکت کننده در این هفته فرهنگی، بلند بالاست و شامل هنرمند امریکایی اورسولا سالوادور( آثاری با حال و هوایی مکزیکی خلق می‌کند)، هنرمند امریکایی بریان دونیللی با نام هنری “کاوس”. بریان ۴۰ مجسمه عرضه می‌کند که هرکدامشان شخصیت‌ و قصه‌ خودش را حکایت می‌کند. کاوس آثارش را با اشکالی گرافیکی و بیوگرافیکی غنا می‌بخشد. فلیپ عرقتنجی با عنوان “هواجس/دغدغه‌ها” عکس‌هایی رنگی از بیروت قدیم را به نمایش می‌گذارد. در خیابان الجمیزه نبیل وزوی دبس نماش‌هایی مرتبط با هنر معاصر خاص امریکای جنوبی راه می‌اندازد. با آغاز “بیروت آرت فیر” که نگاه ویژه‌ای به نقاش و هنرمند تجسمی درگذشته پل گیراگوسیان به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد مرگش دارد، لبنانی‌ها از روی سکوهای فرهنگی محلی، غربی و عربی به تماشای همه هنرهای تصویری می‌نشینند.

این بخش از نمایشگاه شامل ایستگاه‌های مختلف دیگر هم می‌شود که بازدیدگنندگان می‌توانند همراه با جمانه عسیلی، ابراهام کاراباجاک و طارق نحاس در میزگردها و بحث‌ها شرکت کنند که برای علاقمندان به جمع آوری تمبر و سکه و اسکناس‌های قدیمی جالب است.