ترامپ، اسد را بی پروا توصیف کرد .. کرملین توجهی به هشدارهای ترامپ نکرد

مسکو: رائد جبر واشنطن: معاذ العمری

هواپیماهای روسیه تنها ساعاتی پس از هشدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به دولت بشار اسد، بمباران استان ادلب را پس از وقفه‌ای ۲۲ روزه از سر گرفته اند.

به گزارش الشرق الاوسط، دیده بان حقوق بشر سوریه در حالی از بمباران گسترده هوایی در شهر جسرالشغور و حومه آن در استان ادلب خبر می دهد که برخی کاربران محلی شبکه‌های اجتماعی هم می‌گویند ارتش سوریه و متحدانش همین منطقه را با گلوله‌های خمپاره، هدف قرار داده اند.

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری امریکا نسبت به حمله احتمالی ارتش سوریه به ادلب هشدار داد و گفته روس‌ها و ایرانی‌ها با مشارکت در آنچه آن را «فاجعه انسانی احتمالی» خواند مرتکب اشتباه انسانی فاحش خواهند شد.

دونالد ترامپ در تویترش نوشت: بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه نباید به استان ادلب به طور بی‌پروا و بی‌باکانه حمله کند.

وی افزود: در صورت حمله به ادلب صدها هزار تن کشته می‌شوند. اجازه ندهید این اتفاق بیفتد.

علاوه بر این، جیمز جفری که به تازگی به عنوان نماینده ویژه آمریکا در پرونده سوریه انتخاب شده، پس از سفر به اسرائیل و اردن دیروز به ترکیه رفت و با مقامات ترک گفت‌وگو کرد و به نگرانی‌های واشنگتن در مورد ادلب اشاره کرده است.

یک منبع عالی رتبه در وزارت خارجه آمریکا نیز به «الشرق الاوسط» گفته که آمریکا در صورت استفاده نظام اسد از سلاح شیمیایی در ادل دست بسته نخواهد بود.

این منبع که نخواست نامش فاش شود افزود: ما نگران وضعیت ادلب هستیم. ما با روسیه و ارتش آن به هماهنگی بالایی در خصوص آمادگی ما برای واکنش به استفاده از سلاح شیمیایی رسیده ایم.

این منبع همچنین از فعالیت دی میستورا در سوریه حمایت کرد.

در همین باره، سخنگوی کرملین ضمن ابراز نگرانی شدید، عنوان کرد وضعیت در استان ادلب سوریه به مرز هشدار رسیده است.

دیمیتری پسکوف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اطلاعات جدیدی درباره وضعیت ادلب وجود دارد یا خیر، گفت: درباره مسائل نظامی و دیگر مسایل، بهتر است با دقت به بیانیه‌های صادر شده توسط وزارت دفاع گوش کنید.

وی ادامه داد: وضعیت در ادلب هنوز یکی از مسایل نگران کننده است. وضعیت در این شهر به حالت هشدار رسیده است. این موضوع در دستور کار مقامات سطوح مختلف روسیه قرار دارد.

در مقابل، وزیر دفاع آمریکا احتمال اینکه شورشیان سوری در ادلب، بمب شیمیایی در اختیار داشته باشند را صفر خواند.

جیمز متیس گفت: با اطلاعاتی که ما در اختیار داریم، احتمال داشتن بمب شیمیایی توسط شورشیان سوری در شهر ادلب، صفر است؛ بنابراین ادعای روس‌ها در این مورد رد می‌شود.

متیس مدعی شد: ما معتقدیم اسد به خاطر سابقه بد خود، از سلاح شیمیایی استفاده خواهد کرد.

از سوی دیگر، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه عصر سه شنبه درخصوص تشکیل کمیته اصلاح قانون اساسی سوریه گفت که تاسیس این کمیته یک روند سیاسی واقعی و معتبر است.

استفان دی میستورا که در کنفرانسی در ژنو سوئیس سخن می گفت، افزود، تشکیل این کمیته یک عملیات سیاسی واقعی و معتبر است که نباید روند آن طولانی شود، بلکه باید آغازی برای اصلاح دولت سوریه و برگزاری انتخابات پس از توقف جنگ باشد.

در این سو، خبرگزاری ایرنا گزارش داد، وزیر امور خارجه ایران، سه‌شنبه، هشدار ترامپ درباره وضعیت ادلب را بهانه‌ای برای وی به منظور جبران مشکلات داخلی خود توصیف کرد و گفت: «ایشان بیشتر دنبال این هستند که از این آب گل آلود برای اهداف سیاست داخلی خودشان بهره مند شوند می دانید که شرایط آقای ترامپ در داخل آمریکا شرایط خوبی نیست و متاسفانه ایشان یک بار دیگر می خواهد این شرایط را با اقدام علیه مردم سوریه جبران کند.»

محمد جواد ظریف، با انتقاد از رویکرد آمریکا در جنگ داخلی سوریه افزود: « ایشان [دونالد ترامپ] باید کنار بایستند و اجازه بدهند آنهایی که واقعا با تروریسم و افراطی گری در سوریه مقابله کردند کارشان را ادامه دهند. آنهایی که در روند صلح سوریه در روند آستانه بودند که تا الان تنها روند موفق برای کاهش تشنج در سوریه بوده است. اگر دخالت دیگران نباشد ما بهتر می توانیم این روند را به نتیجه برسانیم.»

در همین رابطه، قرار است وزیر امور خارجه آلمان در روزهای ۵ و ۶ سپتامبر از ترکیه دیدن می‌کند. هایکو ماس در یک کنفرانس مطبوعاتی در آلمان گفت که محور گفتگوهایش در ترکیه درباره وضعیت شهر ادلب خواهد بود.

وی بر جلوگیری از یک فاجعه انسانی در ادلب تاکید می‌کند: «ما برای جلوگیری از تراژدی انسانی در ادلب هر کاری انجام خواهیم داد. بنابراین، این موضوع از بحث‌های من در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه با مقامات ترکیه خواهد بود. آنکارا در ارتباط با ادلب یک شریک بسیار مهم است. نگرش ترکیه به قدم‌های آینده روسیه و هم‌چنان در زمینه رژیم اسد تعیین کننده می‌باشد».

به گفته ماس، وضعیت در ادلب بسیار جدی است. بنابراین، یک راه حل نظامی در منطقه، فاجعه‌ای انسانی به همراه خواهد داشت.

بنابراین گزارش، روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه برای گفت‌و‌گو درباره وضعیت سوریه و به‌ویژه بحران در شمال غربی این کشور، روز هفتم سپتامبر در تهران گرد هم می‌آیند.

ادلب سه میلیون نفر جمعیت دارد. حدود نیمی از اهالی این شهر را آوارگان سوری از سایر نقاط این کشور تشکیل می‌دهند.