وزیر امور خارجه امارات روز پنج‌شنبه خواستار شرکت کشورهای خلیجی که متحد آمریکا هستند در پیمان مورد نظر واشنگتن با تهران درباره برنامه موشکی سپاه و رفتار جمهوری اسلامی در خاورمیانه شد.
به گزارش الشرق الاوسط، سخنان وزیر اماراتی در حالی است که برایان هوک رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا دیروز (چهارشنبه) طی سخنانی در اندیشکده هادسن گفت: آمریکا درصدد امضای پیمانی با ایران از طریق مذاکره است؛ مذاکراتی که شامل برنامه موشکی و رفتار منطقه‌ای این کشور نیز شود.
ایران تلاش آمریکا برای برگزاری مذاکرات در سطح بالا را رد کرده و گفته است با کشوری که از توافق هسته‌ای (برجام) خارج شده و به تعهد خود پایبند نبوده، مذاکره نخواهد کرد.
انور قرقاش، وزیر خارجه امارات متحده عربی سخنان برایان هوک را «مهم» ارزیابی کرده و در توئیتر نوشته است: «ضروری است که کشورهای خلیج عربی در مذاکرات پیشنهادی [آمریکا] شرکت کنند. عاقلانه است که تهران از تحریم‌ها جلوگیری کرده و این پیشنهادها را جدی بگیرد.»
امارات متحده عربی، پادشاهی عربی سعودی و بحرین از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های مجدد علیه ایران استقبال کرده‌اند.
کشورهای خلیج در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران که منجر به برجام شد شرکت نداشتند. این کشورها در حالی که از سوی قدرت‌های غربی در جریان مذاکرات قرار می‌گرفتند، در آن نقش مستقیم نداشتند.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در ماه مه گذشته (اردیبهشت) شروط دوازده‌گانه‌ای را برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران برشمرد، با این حال برایان هوک گفته است که پیمان مد نظر آمریکا باید برخلاف برجام در مجلس سنای ایالات متحده به رأی گذاشته شود.

قرقاش: دول الخلیج یجب أن تکون طرفاً فی أی مفاوضات نوویه مع إیران

طالب وزیر الدوله الإماراتی للشؤون الخارجیه، أنور قرقاش، بضروره أن تکون دول الخلیج العربیه طرفا فی المفاوضات المقترحه، بشأن إبرام اتفاقیه شامله حول برنامج إیران النووی. وقال أنور قرقاش، فی تغریده نشرها على حسابه فی موقع التواصل الاجتماعی “تویتر” الیوم