عراق هشتاد و نهمین سالگرد تأسیس ارتش خود را جشن گرفت

بغداد: فاضل النشمی

عراقی‌ها روز گذشته هشتاد و نهمین سالگرد تأسیس ارتش را در حالی جشن گرفتند که امروز عراق پس از سال‌ها درگیری ارتش و نیروهای وابسته به آن با سازمان‌های مسلح و تروریستی به ثبات امنیتی رسیده‌است. ارتش عراق پس از ۳ سال جنگ و درگیری با داعش توانست در ۹ دسامبر ۲۰۱۷ به پیروزی برسد.
به گزارش الشرق الاوسط، این جشن در حالی برگزار شد که دولت عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر این کشور به دلیل عدم توافق احزاب سیاسی هنوز نتوانسته شخصی را برای سمت وزیر دفاع معرفی کند.
ارتش عراق همزمان با تأسیس عراق مدرن در آغاز قرن گذشته و انتصاب شاهزاده فیصل اول به عنوان پادشاه این کشور در سال ۱۹۲۱ تأسیس شد.
عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح عراق روز گذشته ضمن تبریک سالگرد تأسیس ارتش به عراق گفت: «مؤسسه نظامی عراق با شایستگی و تجربه خود توانست نسل‌هایی از بهترین افسران و رهبران نظامی را به کشور هدیه کند».
برهم صالح رئیس‌جمهور عراق نیز روز گذشته تاجی از گل را به بنای یادبود سرباز گمنام در بغداد تقدیم کرد.
محمد الحلبوسی رئیس پارلمان این کشور نیز در پیامی به ارتش گفت: «شما به نمایندگی از همه با داعش جنگیدید و آنها را شکست داده و کشور خود را از وجود آنها پاک کردید. شما مثال بارزی از خودگذشتگی و شجاعت هستید».
در سایه این جشن‌ها و تبریک ها شخصیت‌ها و احزاب سیاسی، دیدگاه‌های مختلفی در خصوص این مناسبت و نقش ارتش عراق در طول تاریخ طولانی آن دارند. از جمله مهمترین مواضع علیه این مناسبت تصمیم دولت کردستان در خصوص امتناع از اعلام این روز به عنوان تعطیل رسمی بود. کردها ارتش عراق را مسئول مقابله با مبارزات کردها و حمله شیمیایی به روستاهای کرد به دستور صدام حسین می‌دانند.
علاوه بر این بخش عمده‌ای از مردم عراق، ارتش این کشور را به کارگزاری برای دولت‌ها به ویژه دولت بعثی و رهبری اولین انقلاب نظامی در سال ۱۹۸۵ علیه پادشاهی این کشور متهم کردند. آنها این انقلاب را سبب درگیری‌های داخلی و خارجی عراق و آسیب به ثروت‌های انسانی و طبیعی این کشور می‌دانند.