عباس خود را آماده سفر به لاهه می کند تا پرونده ای را به «دادگاه جنایی» تحویل دهد… فلسطین کاهش کمک های آمریکا را محکوم می کند

سربازان اسرائیلی در حال کشیدن یک فلسطینی مجروح بر روی زمین در شهر الخلیل در کرانه باختری – عکس از آسوشیتد پرس

سربازان اسرائیلی در حال کشیدن یک فلسطینی مجروح بر روی زمین در شهر الخلیل در کرانه باختری – عکس از آسوشیتد پرس

جنبش فتح به رهبری محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین تصمیم گرفت در عدم پذیرش شرایط اعلام شده توسط جان کری وزیر خارجه آمریکا در مورد مسجد الاقصی، رویارویی میدانی با اسرائیل را تشدید کند. منابع آگاه به «الشرق الأوسط» گفتند: «جنبش روز گذشته جلسه ای طولانی برگزار کرد و تصمیم گرفت به «خشم قدس» و تشدید آن ادامه دهد زیرا توافق کری چیز جدیدی ارائه نداده است و برای رهبران فلسطین رضایت بخش و قانع کننده نیست». بنا به گفته همین منابع، در این جلسه  که با حضور رهبران بسیج و سازمان جنبش فتح و مقامات میدانی برگزار شد، «توافق کری» با خشم بسیاری مورد بحث قرار گرفت، زیرا درگیری ها را کوچک می شمارد و حقوق فلسطینیان را انکار می کند. آن ها توضیح دادند: «توافق کری غیر قابل قبول است و به یافتن راه حل کمکی نمی کند، و شعار ما پایان دادن به اشغالگری است».

منابع فاش کردند که عباس در نشست اخیر خود با کری در اردن، این سخنان را به او اعلام کرد و نشست آن ها بسیار متشنج بود. بنا به گفته منابع : «کری به رئیس تشکیلات خودگردان فشار وارد آورد و او را تهدید کرد که اگر با این توافق موافقت نکند، به عنوان یکی از تحریک کنندگان به خشونت شمرده می شود و موقعیت خود و سلطه فلسطین را در بحران قرار می دهد. اما  عباس به او پاسخ داد که نیامده است تا درباره قرار دادن دیوار حائل در این جا و یا آن جا، و یا نصب دوربین های مدار بسته مناقشه کند، بلکه برای پایان دادن به اشغالگری به صورت کامل و برپایی دولت مستقل فلسطینی آمده است».

از سوی دیگر، صائب عریقات ، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین نیز روز گذشته اعلام کرد که محمود عباس خود را برای سفر به دادگاه جنایی لاهه، طی روزهای آینده آماده می کند، و اسناد و مدارکی به ویژه در مورد عملیات اعدام و کشتاری که نیروهای اشغالگر طی دو هفته گذشته مرتکب شدند به دادستان کل دادگاه ارائه خواهد داد که دولت اسرائیل را محکوم می کند. عریقات همچنین موضع ایالات متحده در کاستن از ارزش کمک هایی که به سلطه فلسطین ارائه می دهد، را محکوم کرد.