۱۰۴ شرکت سعودی روی چراغ سبز بازار سهام

ریاض: شجاع البقمی

شاخص بازار سهام سعودی روز گذشته (یکشنبه) با افزایش بیش از ۱۰۰ واحدی رشد چشمگیری را تجربه کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، سهام ۱۰۴ شرکت این بازار روز گذشته رشدهای متفاوت و سطح نقدینگی نسبت به ماه پیش بهبود قابل توجهی داشت.
در این راستا شاخص بازار سهام سعودی روز گذشته رشد ۱٫۳ داشت و تعداد واحدها به آن ۷ هزار و ۹۳۲ بود که ۱۰۲ واحد به آن اضافه شد و میزان معاملات آن ۷۴۶٫۶ میلیون دلار بود.
در واقع این رشد در نتیجه اطمینان زیاد به معامله‌های بازار بود و رشد شاخص بازار را در روزهای اول سال ۲۰۱۹ نشان می‌داد. این در حالی است که شاخص بازار سهام سعودی در سال ۲۰۱۸ رشد ۸ درصدی داشت که نسبت به بسیاری از شاخص‌ها و بازارهای جهانی حائز برتری بود.
بازار مالی سعودی در سال ۲۰۱۸ همچنین شاهد ورود دو شرکت در بازار اصلی و یک شرکت در بازار «نمو» و ۸ صندوق املاک و مستغلات بود و انتظار می‌رود امسال شرکت‌های بیشتر وارد بازار سهام داخلی آن شوند.
سهم‌بخشی عمومی ۳۰ درصد از سهام شرکت «لجام» ورزشی و ۳۰٫۲ درصد از سهام سازمان ملی آموزش و پرورش از جمله فعالیت‌های بازار سهام سعودی در سال ۲۰۱۸ بود.
وزارت تجارت و سرمایه‌گذاری سعودی نیز در گزارشی از افزایش مداوم شرکت‌ها و سازمان‌ها در فصل سوم سال ۲۰۱۸ نسبت به همین دوره از سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ خبر داده بود که همزمان با اقدامات تسهیل روند شروع فعالیت تجاری بود که این وزارت با همکاری نهادهای مربوطه دولتی روی آن کار کرده بود.
این در حالی است که طرح توسعه بخش مالی که سعودی اخیراً آن را ضمن طرح‌های محقق «چشم‌انداز ۲۰۳۰» اعلام کرد گامی مهم در جهت توسعه بازار مالی داخلی و قراردادن آن در میان ۱۰ بازار اصلی مالی جهان است.