پلیس برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد

لندن: مصطفی سری
خارطوم: «الشرق الاوسط»

پلیس سودان تظاهرکنندگان معترضی که در مسیر کاخ ریاس‌جمهوری در حال راهپیمایی بودند را با گاز اشک‌آور متفرق کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، مقامات امنیتی، فعالان، مخالفان برجسته و خبرنگاران از جمله احمد یونس خبرنگار «الشرق الاوسط» در خارطوم را دستگیر کردند. یونس در طول یک هفته دو بار دستگیر شد. آنها همچنین خبرنگار خبرگزاری «بلومبرگ» را دستگیر و خبرنگار «العربیه» را برای تحقیق و بازجویی فراخواندند.
تظاهرات مردم سودان برای تغییر و بهبود شرایط زندگی وارد هفته سوم شد که شدیدترین آنها در خارطوم، مدنی (واقع در ۱۸۶ مایلی جنوب پایتخت) و عطبره (در شمال) بود.
تظاهرکنندگان در پاسخ به درخواست «تجمع متخصصان» برای برگزاری تظاهرات، خواستار برکناری عمر البشیر از قدرت شدند و پلیس نیز با گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی به آنها حمله کرد.
مقامات امنیتی فیصل محمد صالح روزنامه‌نگار برجسته سودانی و برنده جایزه «پیتر ماکلر» برای روزنامه‌نگاری اخلاقی و شجاعانه را که روز پنج‌شنبه دستگیر کرده بودند، آزاد کردند. آنها وی را برای بازجویی در خصوص اعتراضات اخیر در سودان دستگیر کردند.
حزب کنگره سودان که مخالف نظام این کشور است، نیز از دستگیری طارق منصور رئیس این حزب در منطقه کرری خبر داد. علاوه بر این گزارش‌هایی در خصوص دستگیری صلاح عبدالله رهبر جنبش اپوزیسیون فدرال توسط افرادی مجهول که به نظر می‌رسد وابسته به نیروهای امنیتی باشند، منتشر شده‌است. گفتنی است تعداد زیادی از سیاستمداران، فعالان و خبرنگاران در زندان‌های دستگاه امنیتی به سر می‌برند.
بسیاری از محله‌های خارطوم از جمله بری و الدیوم شاهد تظاهرات گسترده‌ای بودند. مردم عطبره نیز در آستانه سفر عمر البشیر به این شهر تظاهراتی برگزار کردند. البشیر قرار است روز دوشنبه به این شهر سفر کند.
اعتراضات در سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ و پس از تصمیم دولت برای افزایش قیمت نان آغاز شد، اما به سرعت به تظاهراتی علیه عمر البشیر تبدیل شد. به گزارش مقامات از آغاز این تظاهرات تاکنون ۱۹ نفر کشته شده‌اند، این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل از کشته شدن ۳۷ تن از معترضین به دست نیروهای امنیتی سودان خبر داد و خواستار اقدام سازمان بین‌الملل برای بررسی تحولات اخیر سودان شد.