پرچم‌های اتحادیه اروپا بیرون مقر اصلی این اتحادیه

پرچم‌های اتحادیه اروپا بیرون مقر اصلی این اتحادیه

اتحادیه اروپا دیروز سه شنبه تعلیق برخی از تحریم‌ها علیه ایران برای مهار برنامه‌ هسته‌ای این کشور را تمدید کرد. این تصمیم اتحادیه اروپا تنهایک روز پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران برای هفت ماه دیگر اعلام شد.

این تمدید شامل تعلیق ممنوعیت بیمه حمل و نقل دریایی نفت، معاملات طلا و بعضی نقل و انتقالات مالی است.

بخش دیپلماتیک اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۸ عضو این اتحادیه تعلیق تدابیر محدود کننده اتحادیه اروپا علیه ایران را تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ تمدید کردند. اعضای اتحادیه به شکل کتبی در این مورد تصمیم گیری کردند.

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت: «مذاکرات تمدید شده است، تعلیق تدابیر تنبیهی هم تمدید شدند.»

تحریم‌های مطرح شده شامل ممنوعیت بیمه و حمل و انتقال نفت خام ایران است که در سال ۲۰۱۲ به اجرا درآمد. این تصمیم همراه با تحریم خرید نفت، باعث کاهش ۵۰ درصدی صادرات این محصول توسط ایران شد.

اتحادیه اروپا همچنین ممنوعیت داد و ستد طلا و فلزات گرانبها و محصولات پتروشیمی را معلق کرد و سقف نقل و انتقالات پولی را که با سایر تحریم‌ها مرتبط نیستند افزایش داد.

اتحادیه اروپا این دسته از تحریم‌ها را نخستین بار پس از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به حال تعلیق در آورد. این نهاد نظارتی سازمان ملل متحد گفته که ایران به توافق موقت نوامبر ۲۰۱۳ برای کاهش فعالیت‌های هسته‌ایش متعهد بوده است.

تعلیق تحریم‌ها در ماه ژوئیه سال جاری با هدف هماهنگی با مهلت نهایی مذاکرات با ایران که تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ بود، بار دیگر تمدید شده بود.

ایران و آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز دوشنبه سوم آذر موفق نشدند به ۱۲ سال بن‌بست هسته ای ایران پایان بدهند. این مذاکرات با توافق طرفین به مدت هفت ماه تمدید شد.

رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات گزارش داده که ایران و ۱+۵ ماه آینده گفت‌وگوهای خود را «احتمالا در عمان» ادامه خواهند داد. در گزارش این خبرگزاری آمده که ایران نمی‌تواند انتظار لغو میزان بیشتری از تحریم‌ها علیه خود در حال حاضر را داشته باشد.

دامنه و ابعاد برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران، چگونگی ادامه فعالیت تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی و نحوه رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، موارد اصلی اختلاف میان طرفین است.

یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا گفت با پایان یافتن دوره کار مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، در هفته جاری باید برای انتخاب نماینده آتی خود در این مذاکرات و یا احتمال تمدید ماموریت ویژه کا‌ترین اشتون برای ادامه این گفت‌وگو‌ها تصمیم‌گیری شود.

۹۰۰ میلیون دلار دیگر از دارایی های مسدود شده ایران آزاد شد

بانک مرکزی ایران می گوید مجموعا ۹۰۰ میلیون دلار از دارایی های مسدود شده این کشور در قالب اقساط پنجم و ششم توافق تمدید شده ژنو، به حساب این بانک واریز شده است.

بر اساس تصمیم ایران و گروه ۱+۵، توافق شش ماهه ژنو، اوایل تابستان سال جاری تا دیروز ( ۲۴ نوامبر برابر با سوم آذر) تمدید شده و قرار بود طی این مدت ۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار دیگر از دارایی های مسدود شده ایران ناشی از تحریم های بین المللی در برابر اقداماتی از سوی ایران همچون وقفه در برخی از برنامه های اتمی، آزاد شود.

بر اساس گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، از مجموع ۹۰۰ میلیون دلار آزاد شده، مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار از منابع بانک مرکزی ایران در کره جنوبی به حساب این بانک در کشور عمان بابت قسط پنجم و مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار دیگر از منابع بانک مرکزی ایران در هند به حساب این بانک در امارات متحده عربی در قالب قسط ششم واریز شده است.

با احتساب واریز اقساط پنجم و ششم، کل مبلغ ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از مرحله تمدید اولیه توافق ژنو در اختیار ایران قرار گرفته است. طبق مرحله اول این توافق، ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از درآمدهای نفتی ایران طی ۸ قسط تا اوایل تابستان امسال آزاد شده بود.

یک روز پیش از این، توافق ژنو با هدف دستیابی به یک راه حل جامع برای حل و فصل پرونده اتمی ایران به مدت ۷ ماه دیگر (تا سی ژوئن ۲۰۱۵ برابر نهم تیر ۱۳۹۴) تمدید شد. بر اساس این توافق طی هفت ماه آینده در حدود ۵ میلیارد دلار دیگر از دارایی های ایران هم آزاد خواهد شد.