روحانی در مبارزات انتخاباتی اش وعده داد بود قفل رکود اقتصادی را نیز باز نماید - عکس از خبرگزاری فارس

روحانی در مبارزات انتخاباتی اش وعده داد بود قفل رکود اقتصادی را نیز باز نماید – عکس از خبرگزاری فارس

بانک مرکزی ایران در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که رشد اقتصادی این کشور در سال گذشته شمسی منفی ۹/۱ درصد بوده است.

پیش از این مرکز آمار ایران هم رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۲ را حدود منفی دو درصد اعلام کرده بود.

اگر چه این رشد منفی است، اما به گفته کارشناسان روند رو به رشد اقتصادی ایران را نشان می دهد چرا که در سال ۱۳۹۱ که یکی از بدترین سال های اقتصادی ایران شناخته شده است، تا حدود منفی ۸/۶ درصد کاهش یافته بود.

در سال ۱۳۹۱ نه تنها رشد اقتصادی در ایران به شدت تنزل کرد بلکه تورم نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافت.

در همین حال در گزارش بانک مرکزی میزان تولید نفت در سال گذشته مشخص نشده است واین در حالی است که در بخش درآمدهای نفتی میزان درآمد حاصل از صادرات نفت ۶۴ میلیارد و ۷۸۹ میلیون دلار اعلام شده است. این رقم نسبت به دو سال پیش یعنی سال ۱۳۹۰ که درآمد نفتی ایران نزدیک به نزدیک به ۱۱۹ میلیارد دلار بود تقریبا نصف شده است.

بعد از اجرای تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا، اقتصاد ایران در سال ۹۱ با بحران جدی رو به رو شد و تولید و صادرات نفت ایران به شدت کاهش یافت و ایران برای انتقال پول فروش نفت خود با دشواری جدی مواجه شد.

صادرات نفت ایران پیش از تحریم ها بالای دو میلیون بشکه در روز بود که بعد از تحریم ها به کمتر از یک میلیون بشکه رسید.

مقامات دولتی ایران مدعی هستند که پس از دو سال رکود اقتصادی و رشد منفی، وضعیت اقتصادی این کشور در بهار امسال بهبود یافته و رشد اقتصادی مثبت شده است البته هنوز آمار رسمی از طرف بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در باره جزئیات وضعیت اقتصادی بهار امسال منتشر نشده است.

حسن روحانی رییس جمهور ایران چندی پیش در سفر استانی خود به خراسان رضوی، از خروج اقتصاد این کشور از رکود خبرداده بود.

وی خطاب به مردم گفت: «ما به شما قول داده بودیم که بر رکود قالب خواهیم شد و محاسبات ۳ ماهه اول سال ۹۳ اعلام می کند که دولت از رکود عبور کرده است.»

دولت حسن روحانی مرداد ماه امسال برای خروج از رکود اقتصادی، برنامه اقتصادی امسال و سال آینده را منتشر کرده و از کارشناسان اقتصادی خواسته تا پیشنهادات خود را برای اصلاح این برنامه ارائه دهند.

این برنامه ۴۳ صفحه ای دومین برنامه ای است که از سوی دولت آقای روحانی منتشر شده است.

گزارش اول بیشتر در باره دو سال گذشته بود که چطور بحران اقتصادی در کشور اتفاق افتاد و گزارش تازه جهت گیری و برنامه اقتصادی دولت برای امسال و سال آینده و نحوه خروج از رکود است.