مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران  - عکس از مهر

مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران – عکس از مهر

یکی از معاونان وزارت خارجه ایران گفته است، جلسات هسته ای پیش رو در نیویورک می تواند درباره اینکه آیا دو طرف می توانند در مهلت تعیین شده برای مذاکرات هسته ای به نتیجه برسند یا خیر، کمک کند.

مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران روز یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره اینکه این مذاکرات تا چه حد تعیین کننده است، گفت: «نمی خواهم بگویم تعیین کننده هست یا خیر اما در مذاکرات اکنون در مقطع حساسی قرار داریم و جلسات نیویورک می تواند کمک کند که نسبتا روشن شود که آیا ما می توانیم تا ۴ آذرماه به تفاهم برسیم یا خیر.

وی در همین حال گفت: «من اتفاق عجیب و غریبی را از جلسات نیویورک نمی توانم پیش بینی کنم.»

وی افزود: «طبیعتا هر چه به ۴ آذر (مهلت تعیین شده برای مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵) نزدیک تر می شویم حساسیت کار بیشتر می شود و جلسات در نیویورک و جاهای دیگر حساسیت خاص خود را دارد.»

آقای روانچی در پاسخ به این سئوال که در صورتی که آمریکا از ایران برای مبارزه علیه داعش درخواست همکاری کند، آیا ایران می‌پذیرد و اینکه سیاست مذاکره با آمریکا تنها در موضوع هسته‌ای پیش از امضای توافق ژنو تا چه اندازه قطعیت دارد، گفت: در ارتباط با بحث هسته‌ای با مجموعه و همه اعضای ۱+۵ مذاکره می‌کنیم و علاوه بر مذاکرات کلی به صورت جداگانه با کشورهای عضو مذاکرات دوجانبه ای نیز داریم.

وی تصریح کرد: ما صرفا در این چارچوب با آمریکایی‌ها مذاکره می کنیم و به موضوع دیگری پرداخته نخواهد شد.

گفتنی است معاون اروپا و آمریکای وزرات امور خارجه ایران روز سه شنبه در چارچوب دیدارهای دو جانبه با مقامات کشورهای اروپایی عازم سوئیس می شود .

از سوی دیگر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا که به کانادا سفر کرده روز دوشنبه در پاسخ به سؤالی درباره پیش بینی او از نتیجه مذاکرات هسته ای در نیویورک گفت: «امید من این است که پیشرفت داشته باشیم. معتقدم به رغم فاصله موجود میان مواضع دو طرف، امکان کم کردن فاصله وجود دارد.»

در همین چارچوب و در شرایطی که مذاکرات ایران با کشورهای غربی به مناسبت های مختلف ادامه دارد، عباس عراقچی، از اعضای ارشد هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، گفت‌وگوهای روز پنجشنبه، ۲۰ شهریور، با کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان را «مفید و سازنده» خواند، ولی گفت که «اختلافات بر سر موضوعات اساسی» همچنان باقی است.

عراقچی این اختلافات را «در موضوعات اساسی» خواند و گفت: «طرف‌های گفت‌وگو هنوز “راهی دشوار” پیش رو دارند.»

وی افزود: «برای مشورت و تبادل آرا درباره چگونگی نزدیک کردن طرفین به یکدیگر بود. امیدواریم که هفته آینده در نیویورک پیشرفت داشته باشیم.»

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد، مذاکرات با «آقایان سایمون گس، نیکلاس دورویر و هانس دیتر لوکاس، نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان، به درک بیشتر از مواضع طرفین کمک کرد.»

معاون وزیر خارجه ایران پیش از آغاز این مذاکرات گفته بود که «اگر طرف‌های مقابل حسن‌نیت داشته باشند و از برخی خواسته‌های غیرمعقول دست بردارند، این مذاکرات به سرانجام خواهد رسید.»

عراقچی تاکید کرده است علی‌رغم وجود اختلافات، نمایندگان ایران «همیشه خوشبین» هستند.