محمد فرهادی به عنوان وزیر علوم رای اعتماد گرفت -خبرگزاری آژانس عکس خبری اروپایی

محمد فرهادی به عنوان وزیر علوم رای اعتماد گرفت -خبرگزاری آژانس عکس خبری اروپایی

مجلس ایران امروز چهارشنبه ۵ آذر به محمد فرهادی، پنجمین گزینه پیشنهادی حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رای اعتماد داد.

از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در جلسه رای اعتماد به وزیر علوم پیشنهادی، ۱۹۷ تن رای موافق، ۲۸ نفر رای مخالف و ۱۰ نفر نیز رای ممتنع دادند. با این توصیف فرهادی توانست با اکثریت قاطع تصدی وزارت علوم را برای خود تضمین کند.

فرهادی شصت و پنج ساله، پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رییس کنونی جمعیت هلال احمر ایران است. وی در دولت دوم میرحسین موسوی در دهه ۱۳۶۰ سمت وزارت فرهنگ و آموزش عالی و در دولت اول محمد خاتمی در دهه ۱۳۷۰، سمت وزارت بهداشت را برعهده داشت.

رییس جمهور به مدت یک ساعت در مورد برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی سخنرانی کرد و تنی چند از نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را مطرح کردند. سپس وزیر پیشنهادی به مدت سی دقیقه برنامه‌های خود را ارائه کرد و به اظهارات نمایندگان پاسخ داد.

روحانی در بخشی از سخنان خود خطاب به رسانه ها گفت: «رای نیاوردن وزرا را سایت‌ها و رسانه‌ها به مسایلی منتسب نکنند که نتیجه آن اهانت به مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان محترم مجلس باشد.»

علی مطهری، نماینده تهران که در جلسه رای اعتماد فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، چهارمین گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم، به عنوان موافق سخن گفته روز چهارشنبه در مخالفت با فرهادی سخن گفت.

وی اظهار داشت که رای اعتماد به او مجلس را متهم به «منطق دوگانه و یک بام و دو هوا» می‌کند و «این شائبه را پیش می‌آورد که معامله‌ای در کار است.»

وی با اشاره به نامه منتسب به فرهادی و چند شخصیت سیاسی خطاب به مراجع تقلید درباره «بازداشت‌های غیر قانونی و خشونت‌بار» پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، گفت «با منطق اکثریت مجلس در مساله وزارت علوم آقای دکتر فرهادی نیز به موجب این نامه فتنه‌گر است و اگر بگوید من از محتوای نامه خبر نداشتم یا از قرار دادن نامم پای نامه خبر نداشتم و آن را تکذیب می‌کنم مطابق رفتاری که با دو وزیر پیشنهادی قبلی شد این عذر پذیرفته نیست چون می‌گویید چرا همان موقع تکذیب نکردید. دیگر دیر شده است.»

سخنان مطهری با اعتراض برخی از نمایندگان مجلس مواجه شد تا جایی که سر و صدای نمایندگان چند لحظه‌ای ادامه نطق وی را غیرممکن کرد.

الیاس نادران، نماینده تهران که از جمله مخالفان گزینه های پیشین معرفی شده از سوی دولت برای تصدی وزارت علوم بود، روز چهارشنبه ضمن موافقت با فرهادی، رای اعتماد مجلس به وی و همه وزرایی که از مجلس رای اعتماد گرفته اند را «مشروط »دانست.

وی اضافه کرد: «آقای مطهری در قالب مخالفت با فرهادی، با مجلس مخالفت کرد. ایشان می‌خواست نامه‌ای از فتنه‌گرها را بخواند که خواند.»

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در دفاع از پنجمین گزینه پیشنهادی خود برای تصدی وزارت علوم گفت: «اگر دموکراسی ما حزبی بود ما دو تا سه حزب بزرگ داشتیم، اقلیت داشتیم، اکثریت داشتیم، دولت و مجلس معمولا از یک حزب بود حتی اگر از دو حزب بود معلوم بود و کمی کار در تعامل سیاسی آسانتر بود.»

وی اضافه کرد: «قانون اساسی ما این شیوه را برگزیده و انتخاب کرده و ما هم در طول این مدت همین راه را ادامه دادیم. البته امتیازاتی را هم این شیوه دارد و مشکلات خودش را دارد اما این به این معنا نیست ما برای آینده فکر نکنیم و راه بهتر پیدا نکنیم.»

مجلس ایران در جلسه ۲۹ مردادماه خود هم رضا فرجی دانا، وزیر علوم، را استیضاح و برکنار کرده بود.

محمود نیلی احمدآبادی، و فخر الدین احمدی دانش آشتیانی دو گزینه پیشنهادی بعدی حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشده بودند.

نمایندگان مجلس ایران در ابتدای تشکیل کابینه حسن روحانی، نیز به جعفر میلی منفرد، وزیر پیشنهادی علوم، رای اعتماد نداده بودند.