منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی در جریان کنفرانس مطبوعاتی در ریاض – عکس از رویترز

منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی در جریان کنفرانس مطبوعاتی در ریاض – عکس از رویترز

ریاض، الشرق الاوسط – وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرده است که گروه داعش دستور حمله به حسینیه شیعیان در شهر کوچک الدالوه در استان الاحساء در اوایل ماه جاری میلادی را که به کشته شدن هفت شهروند سعودی انجامید داده است.

هفت مرد نقابدار اوایل این ماه به جمع نمازگزاران در یک حسینیه شیعیان در شرق عربستان سعودی حمله کردند. در پی این حمله ریاض دست به عملیات ضدتروریستی زد و در مجموع ۷۷ نفر را در حملات متوالی در سراسر کشور در این زمینه بازداشت کرد.

وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرده است که حمله در الدالوه با دستور مستقیم گروه داعش صورت گرفته و رهبر این سلول تروریستی – و نیز سه تن از اعضای این سلول – ارتباط مستقیمی با گروه تروریستی داعش دارند.

سرلشکر منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی گفت که رییس این سلول تروریستی – که نامش اعلام نشده – دستورات مشخصی را در این زمینه از خارج از جمله درباره هدف و زمان این حمله دریافت کرده است.

وی گفت: «داعش برای نابودی هر چه که می تواند به منظور تحریک فتنه و آشوب در جامعه و از میان بردن ثبات در پادشاهی سعودی با هدف قرار دادن شهروندان بیگناه، و نیز شخصیت های مذهبی، مقامات دولت و زیرساخت های دولتی و امنیتی فعالیت می کند.»

حمله در الاحساء شیعیان سعودی را هدف قرار داد، در حالی که بسیاری ناظران هشدار داده اند این واقعه می تواند خشونت فرقه ای بین شهروندان سعودی را بر انگیزاند.

در همین حال این حمله با محکومیت گسترده از سوی رهبران مذهبی سنی و شیعه روبرو شد، شخصیت هایی که خواستار پایداری و اتحاد در مقابل چنین حملاتی شدند.

ترکی ضمن تقدیر از نحوه واکنش ریاض به حمله الاحساء تایید کرد که دستگاه امنیتی این کشور توانست به سرعت و در چند ساعت عاملان این حمله را شناسایی و ردیابی کند.

وی گفت: «ما توانستیم هر کسی را که با این گروه تروریستی ارتباط داشت، دستگیر کنیم، چه آنهایی که با رهبر این گروه بیعت کردند، یا شرکا، حامیان، کمک کنندگان مالی، و یا آنهایی که پوششی را ارائه کردند.»

سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی گفت که ظاهرا چهار عامل اصلی تیراندازی، از جمله رهبر این سلول تروریستی، از جمله دستگیرشدگان در جریان اقدامات پیاپی ضدتروریستی پس از این حمله هستند.

از سوی دیگر به نظر می رسد ۷۴ مظنون دیگری که دستگیر شده اند به ارائه کمک های پشتیبانی به عاملان حمله می پرداخته اند.

وی تایید کرد که همه دستگیرشدگان تبعه سعودی بوده اند، به استثنای یک تبعه ترکیه، یک سوری و و یک اردنی. سه مظنون تروریست در جریان حملات امنیتی در سراسر عربستان سعودی کشته شدند که دو تن آنها سعودی و دیگری قطری بود. همچنین دو مامور امنیتی سعودی نیز کشته شد.

نیروهای امنیتی سعودی در جریان چند روز پس از حمله تروریستی الاحساء به چندین مورد حملات امنیتی در ۱۳ شهر مختلف اقدام کردند.

سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی همچنین اعلام کرد که ۳۲ نفر از بازداشت شدگان دارای سابقه مرتبط با اقدامات تروریستی هستند از جمله سه تن از عاملان اصلی حمله که با گروه «گمراه» القاعده ارتباط داشته اند.