آیت الله مهدوی کنی در 83 سالگی در گذشت - عکس از مهر

آیت الله مهدوی کنی در ۸۳ سالگی در گذشت – عکس از مهر

آیت الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان ایران صبح روز سه شنبه در سن ۸۳ سالگی بر اثر سکته قلبی و در حالی که در کما به سر می برد، درگذشت.

وی از ۱۴ خرداد امسال به کما رفته بود. گفته می شود قرار است مراسم تشییع او از دانشگاه تهران برگزار شود.

حسن روحانی رییس جمهور ایران در پیامی به مناسبت درگذشت وی اعلام کرد که «دولت جمهوری اسلامی ایران به نشان احترام به خدمات این عالم بزرگ انقلابی، دو روز عزای عمومی در سراسر کشور اعلام می‌کند.»

وی در این پیام آیت الله مهدوی کنی را «نمادی از روحانیت انقلابی و اعتدالی» خواند و گفت که «آن مرحوم در برخورد با همه اقشار و افراد، منصف بود و همزمان به تشخیص و اجتهاد خود پایبند بود و در عین اصولخواهی، از میانه‌روی دست نکشید.

در عین حال از آیت الله مهدوی کنی به عنوان یکی از روحانیون محافظه کار یاد می شود.

از جمله سمت هایی که آقای کنی برعهده داشت، دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز بود که از تشکل‌های اصولگرا در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. مهدوی کنی همچنین سالها ریاست دانشگاه امام صادق را برعهده داشت.

وی در سال ١٣١٠ در روستای کن در تهران به دنیا آمد و پس از انقلاب سال ١٣۵٧ و استقرار جمهوری اسلامی در ایران، از مقامات ارشد و اشخاص متنفذ در حکومت ایران بود. او در سمت‌های مختلف مانند عضویت در شورای انقلاب و وزارت فعالیت کرد و مدتی هم کفیل نخست وزیری بود.

این روحانی بلندپایه در دو دهه گذشته از اعضای شورای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۸، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.

یکی از مهم ترین سمت هایی که آیت الله مهدوی کنی پس از انقلاب بر عهده گرفت مسئولیت کمیته های انقلاب بود. این دوران که درست یک روز پس از پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ آغاز شد، زمینه ساز حضور او در وزارت کشور ایران شد که در بحران سیاسی و امنیتی و در اوج ترورها و ناامنی کشور، سمتی مهم و پرقدرت تلقی می‌شد.

در سال ١٣٨٩ آیت الله مهدوی کنی پس از کنار رفتن اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس خبرگان، به جای او به این سمت رسید.

اکبر هاشمی رفسنجانی هم با صدور پیامی وی را همسنگر سال‌های مبارزه، هم‌بند زندان‌ها و همکار مسؤولیت‌های متفاوت در سنگرهای مختلف خوانده است.

مسئولیت ها

آیت الله مهدوی کنی در طول سالهای پس از انقلاب ایران مسئولیت های فراوانی را بر عهده داشت؛ در همین حال مسئولیت های اصلی او به ویژه در سه دهه اخیر، سمت های غیراجرایی بوده که از جمله آنها می توان به عضویت و ریاست مجلس خبرگان و ریاست دانشگاه امام صادق اشاره کرد.

از جمله مسئولیت های مهم وی می توان به این موارد اشاره کرد:

• عضو حلقه اولیه شورای انقلاب
• سرپرست کمیته انقلاب اسلامی
• عضو به عنوان فقیه در شورای نگهبان قانون اساسی (دو مرتبه)
• وزیر کشور در کابینه‌های رجایی و باهنر
• کفیل نخست وزیری پس از ترور محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر در سال ۱۳۶۰ (۱۹۸۱)
• عضو شورای بازنگری قانون اساسی
• عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
• رییس مجلس خبرگان رهبری (اسفند ۱۳۸۷ تاکنون)

پدر معنوی جناح راست

مهدوی کنی مؤسس جامعه روحانیت مبارز مهم ترین حزب اصولگرای ایران و نیز دبیر کل این نهاد بود.
وی در همین راستا به نظر ناظران به عنوان پدر معنوی جناح راست شناخته می شد.

ریاست دانشگاه امام صادق

یکی دیگر از مسئولیت های مهم آیت الله مهدوی کنی در سال های اخیر ریاست دانشگاه مهم امام صادق بوده است.

دانشگاه امام صادق نخستین دانشگاهی است که پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران و در دوره انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۱ آغاز به کار کرد.

بنای نخستین این موسسه متعلق به دوران پهلوی، و در جایی که پیش از انقلاب به دانشگاه هاروارد تعلق داشت قرار دارد.

دانشگاه امام صادق دانشگاهی در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی است که سیستم آموزشی و برنامه درسی آن ترکیبی از علوم جدید و علوم حوزوی است. این دانشگاه، دانشگاهی غیردولتی است و از وجوهات و کمک‌های خیریه و همچنین از سرمایه‌گذاری‌های شرکت “جامعه الصادق” و کارخانه‌های نساجی جامعه و داروسازی حیان و پاساژ نور و میلاد نور تهران اداره می‌شود. این دانشگاه زیرمجموعه «جامعه الصادق» است که به صورت نیمه متمرکز (ابتدا آزمون سراسری، سپس مصاحبه و گزینش) دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه امام صادق هدف خود را تعلیم و تربیت دانش‌آموختگانی با توانایی علمی بالا در یکی از رشته‌های نوین دانشگاهی همراه با دانش دینی قرار داده‌است تا جریان تولید علم دینی و مرجعیت علمی کشور را رقم بزنند یا در سطوح پایین‌تر هدف دوم این دانشگاه این است که دانش آموختگان خود را برای پذیرش سمت‌های اصلی و کلیدی حکومت جمهوری اسلامی مهیا کند.

این هدف عملا در سال های پس از انقلاب تا حدود زیادی تحقق یافته است به طوری که بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه، سمت های کلیدی را در نظام جمهوری اسلامی در اختیار گرفته اند.

از جمله فارغ التحصیلان شاخص این دانشگاه می توان به حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی)، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی حسن روحانی، عبدالله رمضانزاده قائم مقام دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی، کاظم جلالی نماینده مجلس شورای اسلامی، سید محمد حسینی وزیر ارشاد اسبق، سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و یا مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

آثار علمی

بخشی از آثار علمی آیت الله مهدوی کنی این موارد است

– کتاب نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی (کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که تاکنون بیش از سی بار تجدید چاپ شده است.)
– کتاب اصول و مبانی اقتصاد اسلامی در قرآن
– کتاب بیست گفتار
– کتاب شرح دعای افتتاح
– تقریرات درس‌های خارج فقه آیات عظام بروجردی و خمینی
– تدریس خارج فقه در دانشگاه و مدرسه علمیه مروی برای دانشجویان و طلاب دوره‌های عالی
– تدریس آیات الاحکام در مدرسه مروی و آیات اقتصادی در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
– تدریس دوره‌های اخلاق اسلامی در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و حوزه علمیه مروی
– صدها سخنرانی علمی در محیط‌های حوزوی و دانشگاهی و رسانه‌های عمومی
– راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری
– تقدیر از مجموعه فعالیت‌های اثر بخش ایشان در نشر علم در دومین جشنواره بین‌المللی علوم انسانی و اسلامی فارابی