وزیر امور خارجه ایران پس از پایان مذاکرات سه روز اخیر در وین بین هیئت های ایران و گروه ۱+۵ گفت کار دشواری در پیش است.

محمد جواد ظریف روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مذاکرات سه روز گذشته هیئت‌های مذاکره‌کننده ایرانی و نمایندگان ۱+۵ گفت: “کار دشواری در پیش داریم و هر دو طرف فکر می کنند که شروع خوبی برای این کار دشوار بوده است.”

به گفته مقامات و دیپلمات‌های حاضر در این نشست،‌ دستیابی به چارچوبی برای هدایت مذاکرات آتی و ترتیب اولویت‌ها و مسائل مورد بررسی،‌ هدف اصلی این نشست‌های وین بوده است.

از سوی دیگر وزیر خارجه ایران در صفحه فیسبوک خود نوشته است که تا خردادماه آینده هر چهار هفته یک بار جلسه ای در سطح اشتون و ظریف برگزار خواهد شد.

ایران و کشورهای ۱+۵ سوم آذر ماه گذشته توافقنامه موقت شش‌ماهه‌ای موسوم به “برنامه اقدام مشترک” را منعقد کردند که بر اساس آن، ایران بخش‌هایی از برنامه‌ هسته‌ای خود را متوقف کرده و در مقابل برخی تحریم‌های اعمالی علیه کشورمان به‌طور موقت تعلیق می‌شود. این توافقنامه موقت از تاریخ ۳۰ دی به‌ طور رسمی اجرایی شد.

وی در این صفحه نوشته است: “همه معتقدند که مجموعاً شروع خوبی بود و در همان حد توقعات و شاید قدری مثبت تر.

وزیر خارجه ایران همچنین روز چهارشنبه در دیدار با خبرنگاران ایرانی گفت که اقدامات آمریکا فضای مذاکرات را تحت تأثیر منفی قرار داده و به بی اعتمادی دامن زده است.

در این میان وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا در نشست وین با حضور در مرکز رسانه‌ای موسوم به “مرکز اتریش” اعلام کرد که در گفتگوهای سه روز گذشته درباره چارچوب تداوم مذاکرات توافق حاصل شده است.

شرمن در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره اینکه آقای ظریف گفتگو درباره برنامه موشکی و بازرسی از تسلیحات نظامی را خط قرمز می‌داند، گفت: “بارها اعلام کرده‌ام همانگونه که اوباما نیز گفته است تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا مطمئن باشیم که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.”

از سوی دیگر سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت: “به موازات مذاکرات و گروه ۱+۵ باید مساله تشریک مساعی در شورای امنیت برای فراخواندن پرونده ایران از این شورا حل شود.”

وی افزود: “انجام این کار ضروری است چرا که با اجرای برخی از قطعنامه های شورای امنیت در مورد ایران، مانند قطعنامه ۱۹۲۹ که در سال ۲۰۱۰ اجرایی شد، آنچه که برای اعمال نفوذ بر ایران از طریق شورای امنیت ممکن بود، محقق شده است.”

شورای امنیت در تمامی قطعنامه های خود قید کرده است که همواره به مساله برنامه هسته ای ایران می پردازد اما اکنون که دیگر موضوع هسته ای ایران در دستور کار شورای امنیت نیست، لزومی ندارد که پرونده ایران همچنان در شورای امنیت باقی بماند.