پارلمان اروپا - عکس از رویترز

پارلمان اروپا – عکس از رویترز

گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران دعوت مجدد اروپا را به دلیل اعتراض به قطعنامه صادره پارلمان اروپا علیه این کشور، رد کرد.

گروه پارلمانی ایران که آماده سفر به اروپا برای بهبود روابط دو جانبه بود، بعد از صدور قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران، با صدور بیانیه ای در روز سه شنبه ۱۹فروردین سفر خود را لغو کرد. در همین راستا تاریا کرونبرگ رییس کمیته روابط با ایران در پارلمان اروپا در تماس تلفنی دعوت مجدد پارلمان اروپا را برای بهبود روابط دو جانبه با کاظم جلالی مطرح کرد که با پاسخ منفی روبرو شد.

کاظم جلالی رییس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و اروپا با اشاره به اینکه هیئت ایرانی آماده سفر به اروپا بوده است، گفت: «امکان سفر هیئت پارلمانی ایران به اروپا وجود ندارد و امیدوارم در موقعیت و شرایط بهتری و با رویکرد جدید پارلمان اروپا نسبت به ملت ایران، سفر به اروپا صورت گیرد.»

جلالی لحن متن قطعنامه اروپا را “تند” و” محتوای آن را خارج از محدوده و چارچوب های ارتباطی دوجانبه” دانسته است.

اوایل ماه جاری کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را در مورد “راهبرد اتحادیه اروپا در مورد ایران” تصویب کرد که جنبه اجرایی ندارد و شامل توصیه‌هایی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در رابطه با ایران است.

این قطعنامه، از توافق هسته‌ای ژنو، بهبود روابط ایران و اتحادیه اروپا و اقدام حسن روحانی در تنظیم منشور حقوق شهروندی استقبال کرده است، اما به شدت از “نقض پیوسته و سیستماتیک حقوق بشر” در ایران انتقاد کرده بود.

در این قطعنامه از هیئت‌های پارلمانی اروپا خواسته شده بود در صورت سفر به ایران، با منتقدان حکومت، فعالان جامعه مدنی و زندانیان سیاسی ایران ملاقات کنند.

تاریا کرونبرگ در این گفتگوی تلفنی گفت علی رغم تلاش های وی برای جلوگیری از ایجاد خلل در روابط ایران و اروپا، «مسائلی پدید آمد که منجر به صدور این قطعنامه شد». وی در مورد جزییات این مسایل توضیحی نداده است، اما به گفته وی «اعضای گروه روابط پارلمانی اتحادیه اروپا با ایران در تعدیل این قطعنامه نقش بسزایی داشته اند».