آنکارا: سعید عبدالرازق

آنکارا از موفقیت در منع وقوع فاجعه انسانی در ادلب از طریق عقد توافق سوچی با روسیه خبرداد. در این توافق دو طرف بر ایجاد منطقه عاری از سلاح توافق کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، فؤاد اوکتای معاون رئیس‌جمهور ترکیه در این باره اظهار کرد که با همکاری روسیه، ترکیه توانست از وقوع یک فاجعه انسانی تمام عیار پیشگیری کند؛ و توافق دو طرف مانع از تشکیل یک راه تروریستی در غرب فرات شده‌است.
بیش از این در ۱۷ دسامبر دو رئیس‌جمهور ترکیه و روسیه در سوچی از عقد یک توافق دربارهٔ برپایی یک منطقه خالی از سلاح با قلمرو ۱۵ الی ۲۰ کیلومتر در حدفاصل مناطق تحت سیطره رژیم اسد و معارضان مسلح خبر دادند.
اوکتای که در پارلمان ترکیه از زبان دولت ترکیه گزارش می‌داد، اضافه کرد که سازمان داعش دچار شکست سهمگینی از عملیات «سپر فرات» شد و حزب اتحاد دمکراتیک کوردی- سوری نیز از عملیات «شاخه زیتون» نیز بسیاری از توطئه‌های خود را با شکست مواجه شد.
گفتنی است که هر دوی این عملیات نظامی توسط ارتش ترکیه با همکاری ارتش آزاد سوریه، در شمال سوریه، انجام گرفت و طی آن این عملیات توانست بسیاری از مناطق واقع تحت سیطره داعش و نیروهای مسلح کوردی را آزاد سازد.
اوکتای در جای دیگر از سخنان خود اظهار کرد که «ترکیه نمی‌تواند در برابر تحولات سوریه و عراق سکوت کند و مرزهای مشترک وسیع ترکیه با این دو کشور واکنش سریع ترکیه را اقتضا می‌کند. ترکیه از حیث دولت و ملت حوادث جاری در این مناطق را به مثابه یک تحولات وجودی برای کل کشور تلقی می‌کند». از این رو «هیچ تردیدی نمی‌کنیم که با تمام قوای نظامی و سیاسی و تجاری و دیپلماتیک و انسانی وارد کارزار شویم و برای برقراری امنیت این مناطق نبرد کنیم».
در ادامه، معاون رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص روابط با آمریکا، و روابط آمریکایی با کوردها، اعلام کرد که روابط کشور با آمریکا تجربه بحرانی را سپری کرد و این مسئله ناشی از آن است که ترکیه دیدگاه‌های مختلفی با واشینگتن در قبال مسائل منطقه و به ویژه مسئله کوردها دارد: ما خواستار آن هستیم که اقدامات آمریکا در منطقه با زبان شراکت واقعی میان دو کشور همسو شود و منافع ملی ترکیه را در نظر گیرد. او گفت: «از دولت آمریکا توقع داریم که جنگ کشور ترکیه بر ضد تروریسم را محترم بشمارد».