Friends of Syria

مینا العریبی

لندن، الشرق الاوسط – گروه دوستان سوریه که روز پنجشنبه گذشته در لندن گرد هم آمده بودند اعلام کردند حمایت خود را از اپوزیسیون میانه رو ائتلاف ملی و نیروهای نظامی میانه رو مخالف دولت سوریه افزایش خواهند داد.

گروه دوستان سوریه یا «لندن ۱۱» که شامل کشورهای عربستان سعودی، مصر، اردن، قطر، امارات متحده، ترکیه، ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، ایتالیا و فرانسه است، همچنین از «کل جامعه بین المللی» خواستند انتخابات ریاست جمهوری سوریه که قرار است توسط بشار اسد برگزار شود را تقبیح کنند. آن ها این انتخابات را «غیر قانونی» و «تمسخر دموکراسی» دانستند.

جان کری وزیر اموخارجه ایالات متحده در این نشست گفت: “ما ایستاده ایم تا یک صدا هر تفکری که احساس می کند انتخاباتی که بشار اسد قرار است برگزار کند ذره ای مشروعیت دارد را رد کنیم.”

این گروه همچنین بر حمایت خود از شورای عالی نظامی ائتلاف که ارتش آزادی بخش سوریه را هدایت می کند، تاکید کرد.

کری در پاسخ به سوال الشرق الاوسط گفت: “ارتش آزادی بخش سوریه به وضوح پیشرفت داشته و به ظرفیت های خود دست پیدا کرده است. این نیروها اکنون به صورت هماهنگ تر از قبل حمایت می شوند. پیش از این، کشورهای مختلف ممکن بود گروه های مختلف را مورد حمایت قرار دهند اما اکنون تلاش ها متمرکزتر شده است.”

او گفت: ‌”ما متعهد می شویم که به آن ها کمک کنیم و از جنبه های مختلف ظرفیت های بیشتری را در اختیار آن ها قرار دهیم. امروز همه حضار به این موضوع متعهد شدند.”

کری از اظهار نظر در مورد جزئیات پشتیبانی از ارتش آزادی بخش سوریه امتناع کرد، اما ریما الاف مشاور رهبر ائتلاف احمد الجربا، به الشرق الاوسط گفت:‌” گروه دوستان سوریه در حال حاضر شورای عالی نظامی را حمایت می کنند. دریافت موشک های ضدتانک اولین تجربه ای بود که ظرفیت نیروهای ما را در مقابله با نیروهای اسد و گروه های تندرو دیگر نشان داد.”

کری در پاسخ به سوال الشرق الاوسط در مورد استفاده رژیم اسد از سلاح های شیمیایی گفت: “از سوی باراک اوباما و دیگران به صراحت اعلام شده که استفاده از این سلاح ها تبعات خواهد داشت.” او اضافه کرد:”این تبعات البته لزوما به رهبری ایالات متحده نخواهد بود و دادگاه جنایی بین المللی می تواند مقصرین را مورد پیگرد قرار دهد”.

هم دیده بان حقوق بشر و هم وزیر امور خارجه فرانسه لوران فابیوس این هفته اعلام کردند مدارکی دارند که نشان می دهد رژیم اسد پس از حمله شیمیایی آگوست سال گذشته در حومه دمشق که به کشته شدن صدها غیرنظامی منجر شد، باز هم از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است.

کری تایید کرد که در نشست اخیر مدارک فرانسوی ها را دیده اما در عین حال گفت:”این مدارک هنوز تایید نشده اند”. در صورتی که این موضوع اثبات شود، “بر خلاف معاهده سلاح های شیمیایی و کنوانسیونی است که سوریه پس از حمله ماه آگوست امضا کرده است.”

وزیر امور خارجه بریتانیا ویلیام هیگ، که میزبانی نشست لندن ۱۱ را بر عهده داشت، بر روابط قوی این کشور با نیروهای ائتلاف مخالف دولت سوریه تاکید کرد. طبق اعلام هیگ، بریتانیا تصمیم گرفته است در پی اقدام از سوی ایالات متحده، “وضعیت دفتر ائتلاف ملی سوریه در لندن را به سطح «دفتر نمایندگی» ارتقا دهد.”

روسیه بلافاصله از نشست لندن انتقاد کرد و گروه دوستان سوریه را متهم کرد که موضعی «مخرب» اتخاذ کرده اند.

آژانس خبری اینترفکس به نقل از معاون وزیر امور خارجه روسیه میخائیل بوگدانف نوشت: “برخلاف برخی شرکایمان در لندن، ما با همه طرف های درگیر در سوریه کار می کنیم و یکی را در برابر دیگری مورد حمایت قرار نمی دهیم.”