هیچ گروه خارجی تاکنون مسئولیت عملیات را برعهده نگرفته‌است و هیچ اطلاعاتی از ارتباط عامل تیراندازی با اطراف خارجی در دست نیست

پاریس: میشل ابونجم

شهر استاسبورگ فرانسه پس از حادثه تروریستی نسبتاً به وضعیت عادی خود بازگشته است، این حمله سومین عملیات تروریستی در طول امسال در فرانسه است که ۳ کشته و ۱۳ زحمی برجای گذاشت. گفته می‌شود حال ۵ مجروح بسیار وخیم است و یکی از مجروحان نیز به کما رفته‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، پس از گذشت چند روز از حمله تیراندازی در استراسبورگ، دانش‌آموزان توانستند به مدرسه‌های خود بازگردند و سینماها، سالن‌های تئاتر، استادیوم ورزشی و میدان بزرگ این شهر فعالیت‌های خود را دوباره از سر گرفتند.
اما با این همه، شهر استراسبورگ تاکنون نتوانسته از شوک روحی حادثه خارج شود، گستردگی استقرار نیروهای امنیتی و ارتش در سطح شهر نشان می‌دهد که این شهر در محاصره کامل قرار گرفته‌است.
بازار کریسمس شهر استارسبورگ در این موقع از سال بیش از دو میلیون توریست را پذیرا است که تاکنون به دلیل رعب و وحشت از حمله تیراندازی بر روی مردم بسته‌است.
پلیس فرانسه عکس شریف شیخات، مظنون حمله مرگ‌بار به بازار کریسمس شهر استراسبورگ را منتشر کرد و از مردم خواست هرگونه اطلاعاتی را که دربارهٔ مظنون به دست بیاورند به پلیس گزارش دهند.
نیروهای امنیتی، هنوز نتوانسته‌اند شریف را که در جریان درگیری تیر خورده‌است، بازداشت کنند.
با این اوصاف مردم این شهر همچنان در حالت هراس به سر می‌برند.
پلیس ۷۲۰ نفر از عناصر امنیتی خود در عملیات بازداشت شریف شخات بسیج کرده‌است و احتمال می‌دهد او از مرز کشور به آلمان یا سوییس گریخته‌است. بازپرسان تاکنون چهار تن از خانواده شریف را بازداشت کردند و می‌خواهند با بازجویی و تفتیش اماکن تردد جانی، به سر نخی برسند که آیا او عضو شبکه‌های تروریستی بوده یا خیر و آیا شریکی در عملیات خود دارد؟
مهاجم دارای سابقه محکومیت در فرانسه و آلمان بوده‌است و بنا بر اعلام پلیس جنایی آلمان، متهم حمله استراسبورگ در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی به اتهام سرقت بازداشت و زندانی شده بود و در سال ۲۰۱۷ به فرانسه مُسترد شده‌است.
همچنین رمی هیتس، دادستان عمومی پاریس نیز اعلام کرده که او سابقه ۲۷ بار محکومیت در فرانسه، سوئیس و آلمان را در پرونده خود دارد.
به گفته هیتس، بنا بر اعلام شاهدان حادثه، مهاجم در حالی که شعار «الله اکبر» سر می‌داده، حمله مرگبار خود را انجام داده‌است.
بر این اساس، احتمال عضویت او در گروه‌های اسلام‌گرای افراطی در زندان افزایش یافته‌است.
به گفته مقامات فرانسه مهاجم یک مرد ۲۹ ساله با نام شریف شیخات متولد و ساکن شهر استراسبورگ است. او هنگام حمله یک چاقو و یک سلاح گرم به همراه داشت. فرماندار منطقه نیز گفت که این نام فرد در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داشته‌است.
گفته می‌شود که وی از ماه اوت به اتهام سرقت و اقدام به قتل تحت تعقیب پلیس بود.