برایان هوک رئیس گروه اقدام ویژه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه ۲۲ دی (۱۲ ژانویه) اعلام کرد واشنگتن معافیت‌های بیشتری را برای خرید نفت ایران به کشورهای دیگر اعطا نخواهد کرد. این اظهارات به منظور ادامه تلاش آمریکا برای قطع هرگونه درآمد ایران است.
به گزارش الشرق الاوسط، هوک در یک کنفرانس خبری در ابوظبی پایتخت امارات افزود: «ایران حالا انزوای اقتصادی حاصل از تحریم‌های ما را به شکلی فزاینده احساس می‌کند.. ما می‌خواهیم درآمدهای این رژیم را متوقف کنیم.»
وی همچنین گفت: «۸۰ درصد از درآمد ایران از صادرات نفت است، همان کشوری حامی درجه یک تروریسم است.. ما می‌خواهیم ایران را از این درآمد محروم کنیم.»
تنش‌ها میان ایران و آمریکا از ماه مه که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان تهران و شش قدرت جهانی خارج شد و بازگشت تحریم‌ها علیه تهران را اعلام کرد، تشدید شده‌است.
برایان هوک گفت: «ما توافق جدید و بهتری (با ایران) می‌خواهیم، اما در این فرایند ایران را از میلیاردها دلار درآمد مورد نیازش محروم می‌کنیم. آنها با مشکل نقدینگی روبرو هستند.»
او اضافه کرد که جمهوری اسلامی بدون فشار به میز مذاکره برنخواهد گشت.
تهران اما تاکنون تأکید کرده که بر سر توافق هسته‌ای پیشین خود و برنامه توسعه موشک‌های بالستیک مذاکره نخواهد کرد. برنامه‌ای که آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش از جمله اسرائیل و سعودی از آن ابراز نگرانی می‌کنند.
هوک اظهار کرد واشینگتن از کاهش واردات نفت چین از ایران خشنود است و وی انتظار دارد صادرات نفت ایران به میزان بیشتری کاهش پیدا کند. او افزود: «ما تازه در ابتدای راه هستیم».
به گفته منابع صنعتی و آمار نفتکش‌ها، صادرات نفت ایران در ژانویه برای سومین ماه با وجود معافیت‌های موقتی خریداران بزرگ نفت ایران از تحریم‌های آمریکا محدود مانده‌است.
در این میان، محمد بن حمد الرمحی وزیر نفت عمان در اظهاراتی جداگانه اظهار کرد: واشنگتن از این کشور نخواسته پروژه خط لوله گاز با ایران را متوقف کند و مذاکرات در این خصوص ادامه دارد.
وی اضافه کرد: برخی از شرکای این پروژه به دلیل واهمه از مجازات آمریکا کنار کشیدند، اما برخی دیگر از شرکت‌های آسیایی مایل هستند در آن مشارکت کنند.
هوک دربارهٔ این‌که دولت آمریکا پس از پایان مدت معافیت‌های موقتی در ماه مه چه اقدامی خواهد کرد، توضیحی نداد.
واشنگتن به هشت خریدار بزرگ نفت ایران شامل هند، چین، ژاپن و کره جنوبی برای ادامه واردات نفت ایران به مدت شش ماه معافیت داده‌است.