محمد جعفر توفیقی

محمد جعفر توفیقی

رئیس جمهور ایران در نامه ای به مجلس شورای اسلامی، سه نفر را برای تصدی وزارتخانه های باقی مانده که وزیران پیشنهادی آنها پیش از این رأی اعتماد نگرفته بودند، معرفی کرده است و این در حالی است که در میان این سه نفر نام محمد جعفر توفیقی به چشم نمی خورد، شخصی که جناح محافظه کار مجلس پیشتر به شدت با وزارتش مخالفت کرده بود.

به گزارش خبرگزاری ها، حسن روحانی در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران رضا فرجی دانا، سید رضا صالحی امیری و علی اصغر فانی را به ترتیب به عنوان وزیران پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان، و آموزش و پرورش برای اخذ رأی به مجلس معرفی کرده است.

اما آنچه در این نامه ومعرفی وزیران باقی مانده جلب توجه می کند آنست که دولت ایران از معرفی محمد جعفر توفیقی، چهره شناخته شده اصلاح طلبان و وزیر سابق علوم در دوره دوم ریاست جمهوری محمد خاتمی که در دو ماه اخیر هم سرپرست وزارت علوم و تحقیقات بود، صرف نظر کرده است.

این اقدام بیش از هر چیز این ذهنیت را به وجود می آورد که با توجه به مخالفت های شدید جناح محافظه کار و اصولگرا در ایران از جمله در مجلس، دولت میانه روی حسن روحانی در پی نوعی امتیازدهی به آنها است.

این فرضیه به ویژه از آن جهت تقویت می شود که دولت روحانی هم اکنون در زمینه های گوناگون به پشتیبانی و حمایت مجلس نیاز دارد. شاید یکی از این موارد همراهی و هماهنگی مجلس نهم در ایران با دولت در زمینه مذاکرات هسته ای باشد، مذاکراتی که طی آن مسلما امتیازاتی نیز به غرب داده خواهد شد.

از جمله علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران و نیز احمد بخشایش در موضع گیری هایی در یکی دو روز گذشته تصریح کرده اند که هرگونه تصمیم‌گیری درباره پروتوکل الحاقی در اختیار مجلس شورای اسلامی است.

در هر صورت، حضور توفیقی در صدر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اصلاحات او از مرداد ماه تا کنون موجب انتقادهای تند گروههای مخالف دولت شده بود.

محمد جعفر توفیقی به عنوان یکی از مخالفان جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌ها و بازنشستگی اجباری استادان شناخته شده بود.

توفیقی در همین دو ماه گذشته هم اقدامات قابل توجهی در وزارتخانه تحت سرپرستی اش انجام داد. وی در نخستین اقدام خود در مقام سرپرست وزارت علوم شماری از استادان اخراجی را به کار بازگرداند.

همچنین با حکم محمد جعفر توفیقی از سه‌شنبه ۱۲ شهریور صدرالدین شریعتی از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی برکنار شد. دوره هشت ساله ریاست شریعتی با اخراج یا بازنشسته کردن زودهنگام اساتید منتقد و امنیتی شدن فضای دانشگاه و تعطیل کردن برخی رشته‌های تحصیلی توأم بود.

در مخالفت با توفیقی، از جمله روح‌الله حسینیان، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، پیشتر گفته بود که مجلس به “جریان فتنه” حساسیت دارد و چون توفیقی در تجمع “جریان فتنه” سخنرانی کرده، مجلس حتما واکنش نشان خواهد داد. علی مطهری، از نمایندگان اصولگرا و از حامیان دولت روحانی نیز گفته بود: «مخالفان، گرایش فکری-سیاسی توفیقی را قبول ندارند و توقع دارند یک فرد اصولگرا در راس وزارت علوم باشد.»

در هر حال اکنون دولت روحانی صورت مسئله را پاک کرده و دیگر توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی مطرح نیست که جنجال بر سر او ادامه داشته باشد.

حسن روحانی اکنون برای وزارت علوم فردی نه چندان شناخته شده در زمینه های دانشگاهی و سیاسی را به مجلس معرفی کرده است و بعید است این فرد نتواند رأی اعتماد مجلس را کسب کند.

رضا فرجی دانا استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران است. او در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران را بر عهده داشت. او همچنین در دوره دولت دوم محمد خاتمی، در فاصله سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴، رئیس دانشگاه تهران بود.

مجلس شورای اسلامی ایران قرار است روز یکشنبه آینده (۵ آبان / ۲۷ اکتبر) جلسه بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی دولت روحانی را برگزار کند.