اعدام در ملا عام

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که وضع حقوق بشر در ایران پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی بهبود چندانی نداشته است و حتی در برخی از موارد بدتر نیز شده است.

گزارش سالانه حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه ۲۷ فوریه منتشر شد. این گزارش که مربوط به سال ۲۰۱۳ است، شامل ماه های نخست ریاست جمهوری حسن روحانی می شود. در این گزارش ثبت موارد شکنجه زندانیان، بازداشت های سیاسی، محدودیت آزادی بیان و آزار اقلیت ها، فعالان سیاسی، روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر در ایران ثبت شده است.

عذرا ضیا، مدیرکل دموکراسی، حقوق‌بشر و امور کارگری وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که موارد اعدام هایی که “بدون طی روند صحیح قضایی” به اجرا گذاشته شده اند، در ماه های نخست فعالیت دولت جدید در ایران، افزایش داشته است.

ضیا گفت: «قدم‌هایی برداشته شده، مانند آزادی بعضی از زندانیان سیاسی در پاییز گذشته ولی به طور کلی باید بگویم وضع (حقوق بشر در ایران) همچنان بد است.»

این گزارش در حالی منتشر شده است که بسیاری از جوامع بین المللی و فعالان حقوق بشر با روی کار آمدن دولت حسن روحانی امید به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران داشتند.

مهرداد درویش پور، فعال حقوق بشر و استاد دانشگاه استکهلم سوئد دراین باره به شرق پارسی گفت: «دکتر روحانی با وعده آزادی زندانیان سیاسی، رفع حصر خانگی رهبران جنبش سبز و باز شدن فضای سیاسی ایران پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری گذاشت و مردم ایران با امید گشایش فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به وی رای دادند.»

وی با اشاره به اقدامات دولت روحانی برای بهبود روابط با کشورهای جهان گفت: «در این زمینه دولت قدم های خوبی برداشت و گزینه جنگ و تهدیدهایی که علیه ایران مطرح بود را تا حد زیادی کمرنگ کرد، اما نمی توان گفت که دولت وی در زمینه بهبود وضعیت حقوق بشر موفق بوده است.»

درویش پور گفت: «با روی کار آمدن روحانی و قبل و بعد از سفر وی به سازمان ملل، شاهد آزادی برخی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی بودیم و برخی از مطبوعات بار دیگر اجازه فعالیت گرفتند، اما از سوی دیگر می بینیم که شرایط و فضا تغییر زیادی نکرده زیرا با کوچکترین و ساده ترین حرف که خوشایند حکومت ایران نیست، روزنامه آسمان بسته شد و مدیر مسئول آن تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.»

وی با تاکید بر اینکه قومیت ها در ایران از حقوق اولیه و یادگیری زبان مادری در مدارس محروم هستند، گفت: «همچنین تعداد آمار اعدام ها در ملا عام در ایران افزایش داشته است که این مسئله خشن ترین چهره نقض حقوق بشر محسوب می شود.»

به گفته این فعال حقوق بشر مقیم سوئد بهبود روابط ایران با کشورهای غربی از سویی بسیار مثبت و ارزشمند برای جمعه ایران است، اما از سوی دیگر می تواند نگرانی جامعه غرب را نسبت به نقض حقوق بشر در ایران منحرف و یا کمرنگ کند.

در گزارش سالانه نقض حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا کشورهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته اند. ایران نیز از جمله کشورهایی است که این گزارش به طور مفصل به شرح موارد مختلف “نقض حقوق‌بشر در آن پرداخته است.

بر اساس این گزارش، یکی از بارزترین موارد نقض حقوق بشر در ایران دخالت دولت در روند برگزاری انتخابات است.

بر این اساس، این موضوع حقوق مردم ایران برای تغییر مسالمت‌آمیز دولت از طریق برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه را نقض کرده است.

در این گزارش همچنین به ۶۲۴ مورد اعدام در ایران در سال ۲۰۱۳ اشاره شده است.

به نوشته گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، مواردی از اعدام‌ها بدون طی روند صحیح قضایی به اجرا گذاشته شده است.